Až 47 % príjemcov rozhodne, či e-mail otvoria alebo nie, iba na základe predmetu. Predmet nie je len malou súčasťou správy. Ide o úplne prvý text, ktorý príjemcovi padne do oka. Ak ho nepresvedčí, zahodí celú správu do koša. Ak ho však zaujme … tadá, máte takmer vyhraté.
Ako by teda taký ideálny predmet mal vyzerať? Tak, ako neexistuje dokonalý nadpis článku, neexistuje ani dokonalý predmet správy. Ak je to však čo i len trošku možné, pokúste sa dodržať týchto pár zásad.
1. Povedzte to v krátkosti
Nejde len o to, že v dnešnej dobe sa veľké percento e-mailov otvára cez mobil, kde je počet znakov obmedzený. Príliš dlhý predmet pôsobí ťažkopádne. Namiesto toho, aby pritiahol pozornosť, odrádza od prečítania a veľakrát skončí v koši bez toho, aby bol rozkliknutý.
Ak sa snažíte zachovať krátke predmety, zamyslite sa nad tým, ktoré slová majú menší význam a kde môžete odstrániť zbytočné detaily. Naozaj musíte použiť slová ako “aktualizácia” alebo “newsletter“? Štúdia spoločnosti Adestra ukázala, že predmety obsahujúce slovo “newsletter” zaznamenali pokles open rate až o 18,7 %. To už stojí za zváženie, nemyslíte?
2. Použite čísla
Sú konkrétne a ľahko čitateľné. Rovnako, ako pri nadpisoch, používanie čísel v predmete správy je osvedčeným marketingovým postupom. Tak prečo ho nevyužiť aj v predmetoch e-mailovej komunikácie? Veľa firiem posiela e-maily s nejasnými vyhláseniami v predmetoch – a preto je použitie čísel dobrým spôsobom ako sa v schránke klienta zviditeľniť.
3. Opýtajte sa niečo
Navnaďte čitateľa už prostredníctvom predmetu emailu, vzbuďte v ňom zvedavosť až natoľko, že e-mail otvorí. Položte v predmete otázku, ktorou upútate – najmä ak viete, že je pre príjemcu relevantná.
Môžete vyskúšať niečo ako: “Robíte tieto SEO chyby?” alebo: “Viete, čo škodí vašej webovej stránke?” Dôležité je, aby obsah e-mailu ponúkol čitateľovi odpoveď na otázku. Inak táto metóda stratí efekt.
4. Nedávajte falošné sľuby
Predmet e-mailu sľubuje vášmu čitateľovi to, o čom sa bude ďalej písať v správe. Uistite sa, že tento záväzok dodržíte – a nepokúšajte sa docieliť otvorenie e-mailu prostredníctvom falošných sľubov.
Úplne postačí, ak to urobíte len raz. Čitateľa klamlivým, ale pútavým predmetom nalákate, otvorí ho, a v tele e-mailu nenájde to, čím ste ho oslovili. Tým si zaručíte, že sa rovno odhlási z odberu, alebo vaše správy nikdy viac neotvorí. Preto radšej neriskujte a uvádzajte len pravdivé informácie.
5. Prezraďte ľuďom, čo je vo vnútri
Keď už hovoríme o sľuboch, ak návštevník využil špeciálnu ponuku a doručujete mu ju prostredníctvom e-mailu, určite to využite. Skvelým nápadom je vložiť do predmetu niečo ako: “Vaša nová e-kniha vo vnútri!” alebo: “Váš sprievodca čaká!” Toto funguje lepšie ako jednoduché “Ďakujem” v predmete, pretože je jasné, že čitateľa vo vnútri e-mailu niečo čaká.
6. Použite emotikony
Určite ste už dostali email s predmetom, ktorý obsahoval nejakého smajlíka. Emotikonom môžete nahradiť celé slovo alebo ním len doplniť predmet e-mailu. Využitím vhodného symbolu e-mail veľmi ľahko odlíšite od ostatných e-mailov. Nielenže sú milé, ale e-mailu dodajú potrebnú emóciu.
Nemusí to tak platiť vždy. Pozrite si ultra-krátku case study Števa Polgáriho, ktorému sa emoji neosvedčili. Odporúčam však vyskúšať na vlastnej koži, vyhodnotiť a zistiť tak, čo funguje najlepšie.
7. Nevynechajte predmet
Nikdy. Nezahrnúť predmet je jedným z najväčších novodobých digitálnych faux-pas. Výskumy hovoria, že najvyšší počet okamžite zmazaných e-mailov dosahovali práve tie, ktoré nemali predmet.
Pri nadväzovaní a udržiavaní obchodných vzťahov môže takáto neprofesionalita poškodiť reputáciu. A čo viac, práve predmet e-mailu je vaša šanca, ako zaujať pozornosť čitateľa. Tak prečo ju nevyužiť?
8. Vytvorte pocit dôležitosti
Psychológia výnimočnosti je fantastická vec. Keď ľudia cítia, že sú pre vás dôležití, dáva im to pocit spolupatričnosti a buduje to ich lojalitu voči vám. To sa pozitívne odrazí aj v ich reakciách na vaše e-maily.
Vhodne zvolené slová dodajú vašim čitateľom pocit, že sú niečím extra a výsledný efekt je priam magický. Nech sa páči niekoľko jednoduchých príkladov:
- Len pre vybraných zákazníkov
- Výnimočná ponuka len pre vás
- Darček len pre Teba
- Si pozvaný!
- Súkromná pozvánka
9. Dôverné oslovenie vás odlíši
Oslovenie menom nikdy nie je na škodu. Vyvolá u čitateľa pocit výnimočnosti. Vďaka nemu nadobudne pocit, že takýto e-mail dostal len on. Personalizácia e-mailov je silná vec (o nej viac nabudúce).
10. Nepoužívajte kapitálky
Predmet správy, ktorý hovorí: „NEZABUDNITE! ĎALŠIE ZĽAVY! MEGA AKCIA 90 % !!!“ nepresvedčí čitateľa, aby e-mail otvoril. Pravdepodobne ho jednoducho odignoruje. Prečo? Ľudia skrátka nemajú radi, keď na nich niekto kričí a presne to v nich takto nahromadené veľké písmená evokujú.
Navyše, okrem toho, že takéto praktiky pôsobia rušivo, zároveň nelichotivo pripomínajú spam.
Záverečné zhrnutie
Takže si to zhrňme. Ak chcete, aby vaše správy ľudia čítali, musia ich najprv otvoriť. Ideálny predmet, ktorý ich o tom presvedčí, by mal:
- Byť krátky – ide o viac, než len dobré štylistické rozhodnutie. Ľudia vo veľkej miere kontrolujú e-maily na mobile. Ak je predmet správy dlhý, riskujete, že sa na mobilnom zariadení nezobrazí celé znenie.
- Vzbudzovať zvedavosť – ak predmet e-mailu vyvolá u príjemcu zvedavosť, bude chcieť e-mail otvoriť, aby získal ďalšie informácie. To bude mať za následok vyšší open rate.
- Ponúkať – ľudia milujú nové veci a nové skúsenosti – najmä keď prichádzajú zadarmo. Alebo aspoň zľavnené. Nezabudnite to spomenúť v predmete.
- Byť osobný – berte do úvahy, čo vaši odberatelia majú alebo nemajú radi, o čo sa zaujímajú, čomu dávajú prednosť. Podľa toho im ušite predmet správy na mieru.
- Byť relevantný a aktuálny – tvoriť predmety e-mailov s ohľadom na aktuálne trendy vám pomôže stať sa autoritou v odvetví a informačným lídrom.