Google algoritmus je vyberavý. Zaujať ho dostatočne na to, aby vás zaradil medzi svoje prvé voľby v SERPe, nie je jednoduché. Musíte upútať pozornosť vzhľadom – meta nadpisom i popisom, ale aj dobrým charakterom – obsahom článku (nehovoriac o ďalších dôležitých faktoroch). Pri flirtovaní by ste mali využívať kľúčové slová, relevantné prelinkovanie a vyhľadávač ani čitateľov nenudiť dlhými výlevmi. Ako na to sa dozviete v dnešnom kurze randenia.
Prečo sa vaše články neumiestňujú vyššie?
Možno máte podobný problém ako Helenka Vondráčková: „Co texty mé řeknou, klíčová slova i formu mají pěknou, tak proč je Google nemá rád?“ Zdá sa vám, že všetko robíte správne, no postup v jeho rebríčku neprichádza. Problémom môže byť chýbajúca iskra, ale aj silná konkurencia, či nesprávny SEO copywriting. Poďme sa spolu pozrieť na to, čo by vám na ceste nahor v organickom vyhľadávaní mohlo vytrhávať stupienky spopod nôh.
Ujasnite si zámer vyhľadávania
Bez ohľadu na to, aký nástroj pri kľúčových slovách využívate, nájsť tie najvyhľadávanejšie nie je tak dôležité, ako to, že im článok vhodne prispôsobíte. Napríklad, mohlo by sa zdať, že v posledných mesiacoch bolo slovo „dezinfekcia“ s prudkým nárastom 1 600 vyhľadávaní mesačne skvelou témou na článok.
Avšak, keď sa bližšie pozriete na top stránky, zistíte, že sa medzi nimi nenachádza ani jeden článok. Všetky totiž prevalcovali stránky z kategórie e-commerce, na ktorých predajcovia ponúkajú dezinfekčné prostriedky. Mne sa podarilo na prvý článok natrafiť až na štvrtej strane a potom opäť dlho nič.
Zámeru by ste preto mali prispôsobiť:
1. Typ obsahu
Okrem short-tailových kľúčových slov, sa skúste inšpirovať aj tými longtailovými, ktoré tvoria až 70 % všetkých online vyhľadávaní. Informačné či komerčné slovné spojenia popisujú zámer vyhľadávania konkrétnejšie než všeobecné či transakčné kľúčové slová, a preto dávajú vašim článkom väčšiu šancu na postup.
V ich hľadaní si môžete pomôcť samotným Googlom alebo rôznymi nástrojmi. V predošlom článku sme napríklad bližšie predstavili Mangools, ktorý vám v súvislosti s kľúčovým slovom vyhľadá aj tipy na nové témy, či informácie o tom, čo ľudí v súvislosti s daným slovom zaujíma (v časti Autocomplete či Questions).
Pre ilustráciu, potenciál na skórovanie v Googli by bol o niečo väčší už len tým, že by témou článku boli Najlepšie dezinfekcie. V marci malo toto slovné spojenie oveľa menšiu hľadanosť, no zároveň aj menšiu konkurenciu. Na rozdiel od príkladu vyššie, v tomto už môžeme vidieť zastúpené nielen e-commerce weby, ale aj články.
Podľa zadaných slov totiž Google registruje, či je daný používateľ v poznávacej (informačnej) fáze vzťahu alebo tej nákupnej, a konkrétnemu zámeru prispôsobuje výsledky vyhľadávania.
- Prečítajte si tiež: Ako vybrať kľúčové slová a skórovať v Googli
2. Formáty SEO článku
Informatívny obsah môžete formulovať mnohými spôsobmi. Najčastejšími formátmi sú tipy, rady, návody, recenzie, porovnania, atď. My ľudia očividne obľubujeme zoznamy a Google tiež – je škoda, ak ich ešte nevyužívate.
3. Uhol pohľadu
Nezabúdajte, na koho sa zameriavate. Obsahový marketing je totiž nevyhnutné prispôsobiť cieľovej skupine – komunikujte v jej jazyku, gramaticky správne a jednoducho. Formátujte text tak, aby mal štruktúru, obohaťte ho o obrázky, videá či animácie. Zameriava sa váš článok na profesionálov, laikov, tehotné mamičky? Dajte o tom návštevníkom i Googlu vedieť.
S kľúčovými slovami to nepreháňajte
SEO copywriting je písanie SEO článkov s dôrazom na SEO optimalizáciu. Kľúčovým kľúčom sú pritom kľúčové slová, krátke kľúčové výrazy, dlhé kľúčové výrazy…
Takto nejako to môže vyzerať, keď to s nimi preženiete. Napriek tomu, že sa kľúčové slová odporúča používať naprieč celým článkom, pri jeho tvorení stále platí striedmosť a prirodzenosť. Používajte ich nenútene, a to napríklad v nadpise, podnadpise, meta description, či nenápadne v názvoch súborov obrázkov a v URL adrese stránky.
Inšpirujte sa na mieste činu
Za nápadmi na články nemusíte chodiť ďaleko. Google nie je tajnostkár a ľahko vám prezradí, po čom používatelia túžia a čo očakávajú, že dostanú. Začnite zadávať konkrétny výraz do Google našepkávača a ten vám predostrie hneď niekoľko najčastejšie hľadaných spojení.
Úspešný SEO copywriting často ťaží aj z podrobného analyzovania článkov, ktoré sú pri hľadanom výraze aktuálne na prvých priečkach.
Nám osobne sa darí udržiavať si prvenstvo v Googli článkom Základné rozmery na Facebook. Ten sa zobrazí na top pozícii používateľom v prípade, že hľadajú štandardnú veľkosť profilovej, titulnej fotky a rôznych formátov príspevkov na tejto sociálnej sieti.
Zvýšte mieru preklikov
To, že má článok skvelý obsah ešte neznamená, že si ho niekto prečíta. Ak ľudí nezaujme hlavný nadpis a úvod, k jadru textu sa nikdy nedostanú, tobôž nie k žiadanej konverzii. Zlepšiť CTR a tým aj pozície vo vyhľadávaní však môžete jednoduchým doplnením:
a) Pútavých slov
Nebráňte sa uvádzaniu pozitívnych či negatívnych prídavných mien, tzv. „power words“ v nadpisoch. Napríklad veľké porovnanie, kompletný návod, 5 efektívnych tipov, atď. Zároveň si však dávajte pozor na prehnané superlatívy a vyhnite sa zavádzajúcim „clickbaitom“.
b) Interpunkcie
K dispozícii máte aj zátvorky, dvojbodky, pomlčky, úvodzovky a znamienka, vďaka ktorým môžete nadpis spraviť výstižnejším a lákavejším. Napríklad: Najhoršie chyby copywriterov + rady ako ich odstrániť.
c) Roku
Aktuálnosť je v očiach Googla a čitateľov tiež výhodou. Ak sa v článku venujete súčasným trendom či udalostiam, neváhajte to v nadpise vyzdvihnúť: Najlepšie reklamy na YouTube v roku 2019.
Atraktívne prelinkovanie
K tomu, aby si vás vyhľadávač za “internetovým barom“ všimol, dopomôže aj opodstatnené prelinkovanie. Tak ako my v tomto článku, aj vy môžete využívať interné prelinkovanie (ostatné súvisiace články na blogu, služby či produkty) a externé odkazy na relevantné weby mimo vašej domény (zdroje, referencie alebo iný zaujímavý obsah úzko spätý s danou témou).
Google algoritmus nikdy neodolá ani relevantným spätným odkazom, ktoré vedú na váš článok, z iných domén – tie dokážu v jeho očiach pretvoriť solídnu sedmičku na atraktívnu desinku.
- Prečítajte si tiež: Ako získať spätné odkazy na svoj web a vybudovať silné odkazové portfólio?