Dosahovanie stanovených marketingových cieľov je pre firmy často o učení sa z cudz vlastných chýb. Podrobná príručka o ceste za úspechom ešte napísaná nebola a univerzálny návod neexistuje. Napriek tomu, že sa v škole odpisovať nevypláca, pri efektívnej propagácii produktov sa bez pomoci nezaobídete. Pri tvorbe a testovaní reklamy vám tentoraz bude našepkávať ten najlepší z triedy – YouTube.
O pravidlách efektívnej reklamy ste už možno počuli. O značkách, ktoré sa úspešne riadili jedným z hlavných pravidiel – nadviazaním emočného spojenia s divákom – sme už stručne písali v predošlom článku. Dnes však prinášame kompletný ťahák.
ABCD stratégia – ako urobiť dobrú reklamu
Platforma YouTube podľa svojich štatistík a analýz rozdelila faktory ovplyvňujúce efektívnosť reklám do 4 základných častí – attract, brand, connect, direct. Túto štruktúru odporúča používať spoločnostiam a značkám ako sprievodcu, ktorý bude ich budúce reklamy navigovať za úspechom už od prvotných myšlienok pred video produkciou.
1. Attract: Upútajte pozornosť hneď na začiatku
- Vtiahnite divákov do deja
Bez ohľadu na formát, všetci používatelia majú na výber. Buď si vašu reklamu pozrú alebo nie. Na ovplyvnenie týchto rozhodnutí však máte len niekoľko sekúnd. Pritiahnuť a udržať ich pozornosť je preto nevyhnutné. Vzbuďte v divákoch záujem a následne ich vtiahnite do deja.
- Využitie známe tváre
Priateľskí a rozpoznateľní ľudia, s ktorými je jednoduché sa stotožniť, vystupujúci hneď na začiatku videa môžu značne prispieť k zvýšenej sledovanosti. Prítomnosť celebrít, súčasných vlogerov či blogerov vo vašej reklame sa automaticky spája s lepším výkonom kampane a vyššou relevantnosťou značky. Pri tvorbe reklamy preto nezabúdajte na efektívny influencer marketing.
- Stavte na zvuk
Používatelia YouTube sú nielen diváci, ale aj poslucháči. Využite tento fakt vo svoj prospech a reklamou vytvorte kvalitný audiovizuálny zážitok. Analýzy a štúdie1 ukazujú, že zvuk je priamo asociovaný s podporou pozornosti a pozitívnou reakciou na značku.
- Zvážte kreatívne prvky
Ako najlepšie vzbudiť dobrý dojem u druhých, ak nie tým, že ich rozosmejeme? Humor zbližuje nielen ľudí navzájom, ale aj cieľovku s produktmi / službami. Smiech je spojený s vyšším povedomím o značke a s lepším zapamätaním samotnej reklamy, ktorá ho vyvolala.2
2. Brand: Integrujte značku prirodzene a zmysluplne
- Umiestnenie
Pokiaľ chcete, aby vaša reklama v mysliach ľudí hneď nevybledla, zakomponujte do nej vašu značku priamo a to hneď v prvých 5 sekundách. Pri budovaní povedomia integrujte značku neskôr a sústreďte sa viac na nadviazanie vzťahu so zákazníkom.
- Hlavne prirodzene
Reklamou chcete osloviť potenciálnych zákazníkov. Produkty im však nechcete vnucovať. Pri propagácií voľte nenásilný spôsob reklamy.
- Počuli už o vás?
Hovorí sa, že je lepšie raz vidieť, než stokrát počuť. V rámci efektívnej reklamy by ste mali skĺbiť oboje. Zakomponujte audio zmienku o vašej značke či produkte do dabingu na konci videa. Úplne postačí, ak tak urobíte raz.
Príklad z nášho videa – zmienka o firme: 2:05 a záverečný dabing 3:54 o produkte. Prečítajte si celú case study o kampani Ráno s DayUp.
3. Connect: Spojte sa s divákom prostredníctvom emócií a príbehu
- Na dĺžke pozerania záleží
Čím dlhší čas divák strávi s reklamou, tým väčšia šanca na vybudovanie povedomia o produktoch, ktoré ňou prezentujete.3 Pri ďalšej kampani sa preto snažte vytvoriť videoreklamu, ktorú ľudia dopozerajú do konca.
- Vytvorte emocionálny zážitok
Smiech, prekvapenie, sarkazmus, pocity šťastia, slzy, spomienky, atď. Na výber máte hneď niekoľko možností, dôležité je, aby ste priniesli príbeh, ktorý divákov nenechá chladnými.
- Sila audia
Vedeli ste, že 95 % reklám na YouTube je pozeraných so zapnutým zvukom? Emóciu dokážete do videa preniesť aj prostredníctvom hudby či dabingu. Ak si diváci pozrú reklamu kombinujúcu audio s videom, zváženie kúpy produktu či služby u nich stúpa až o 20 %.4
- Analyzujte
Použite YouTube Analytics, aby ste spoznali správanie publika. Ak krivky zaznamenávajú najväčší pokles sledovanosti v určitom časovom úseku, zvážte, čo by sa dalo nabudúce zmeniť. Možnosťou je aj testovanie viacerých verzií reklamy pomocou štúdií zameraných na zvýšenie povedomia o značke.
4. Direct: Povedzte to na rovinu
- Klik sem, klik tam
Daj like, follow, subscribe, navštív web, stiahni si aplikáciu, pozri si ďalšie video, atď. Použite v rámci videa (aspoň na záver) jasný CTA prvok, ktorým budete svoje publikum presne navigovať k vášmu cieľu.
- Využite YouTube „fičúrky“
A že ich YouTube nemá málo. Pridať môžete info karty, obrazovky na konci videa, ktoré odkazujú divákov na ďalší obsah či interaktívne CTA prvky smerujúce publikum priamo na web, e-shop, sociálne siete a podobne. Aj tu však platí, že všetko s mierou.
1 Google TrueView Brand Lift data, US, Jul-Aug, 2016
2 Google Internal Data, Creative Characteristics and TrueView Performance, Global, June 2015.
3 Google TrueView Brand Lift data, U.S., May 2015.
4 Google TrueView Brand Lift studies Aug-Sept, 2016, Global.