Reklama, ktorá prináša výsledky? Vyskúšajte stratégiu ABCD od YouTube

Dosahovanie stanovených marketingových cieľov je pre firmy často o učení sa z cudz vlastných chýb. Podrobná príručka o ceste za úspechom ešte napísaná nebola a univerzálny návod neexistuje. Napriek tomu, že sa v škole odpisovať nevypláca, pri efektívnej propagácii produktov sa bez pomoci nezaobídete. Pri tvorbe a testovaní reklamy vám tentoraz bude našepkávať ten najlepší z triedy – YouTube.

O pravidlách efektívnej reklamy ste už možno počuli. O značkách, ktoré sa úspešne riadili jedným z hlavných pravidiel – nadviazaním emočného spojenia s divákom – sme už stručne písali v predošlom článku. Dnes však prinášame kompletný ťahák.

ABCD stratégia – ako urobiť dobrú reklamu

Platforma YouTube podľa svojich štatistík a analýz rozdelila faktory ovplyvňujúce efektívnosť reklám do 4 základných častí – attract, brand, connect, direct. Túto štruktúru odporúča používať spoločnostiam a značkám ako sprievodcu, ktorý bude ich budúce reklamy navigovať za úspechom už od prvotných myšlienok pred video produkciou.

1. Attract: Upútajte pozornosť hneď na začiatku

  • Vtiahnite divákov do deja

Bez ohľadu na formát, všetci používatelia majú na výber. Buď si vašu reklamu pozrú alebo nie. Na ovplyvnenie týchto rozhodnutí však máte len niekoľko sekúnd. Pritiahnuť a udržať ich pozornosť je preto nevyhnutné. Vzbuďte v divákoch záujem a následne ich vtiahnite do deja.

  • Využitie známe tváre

Priateľskí a rozpoznateľní ľudia, s ktorými je jednoduché sa stotožniť, vystupujúci hneď na začiatku videa môžu značne prispieť k zvýšenej sledovanosti. Prítomnosť celebrít, súčasných vlogerov či blogerov vo vašej reklame sa automaticky spája s lepším výkonom kampane a vyššou relevantnosťou značky. Pri tvorbe reklamy preto nezabúdajte na efektívny influencer marketing.

  • Stavte na zvuk

Používatelia YouTube sú nielen diváci, ale aj poslucháči. Využite tento fakt vo svoj prospech a reklamou vytvorte kvalitný audiovizuálny zážitok. Analýzy a štúdie1 ukazujú, že zvuk je priamo asociovaný s podporou pozornosti a pozitívnou reakciou na značku.

  • Zvážte kreatívne prvky

Ako najlepšie vzbudiť dobrý dojem u druhých, ak nie tým, že ich rozosmejeme? Humor zbližuje nielen ľudí navzájom, ale aj cieľovku s produktmi / službami. Smiech je spojený s vyšším povedomím o značke a s lepším zapamätaním samotnej reklamy, ktorá ho vyvolala.2

2. Brand: Integrujte značku prirodzene a zmysluplne

  • Umiestnenie

Pokiaľ chcete, aby vaša reklama v mysliach ľudí hneď nevybledla, zakomponujte do nej vašu značku priamo a to hneď v prvých 5 sekundách. Pri budovaní povedomia integrujte značku neskôr a sústreďte sa viac na nadviazanie vzťahu so zákazníkom.

  • Hlavne prirodzene

Reklamou chcete osloviť potenciálnych zákazníkov. Produkty im však nechcete vnucovať. Pri propagácií voľte nenásilný spôsob reklamy.

  • Počuli už o vás?

Hovorí sa, že je lepšie raz vidieť, než stokrát počuť. V rámci efektívnej reklamy by ste mali skĺbiť oboje. Zakomponujte audio zmienku o vašej značke či produkte do dabingu na konci videa. Úplne postačí, ak tak urobíte raz.

Príklad z nášho videa – zmienka o firme: 2:05 a záverečný dabing 3:54 o produkte. Prečítajte si celú case study o kampani Ráno s DayUp.

3. Connect: Spojte sa s divákom prostredníctvom emócií a príbehu

  • Na dĺžke pozerania záleží

Čím dlhší čas divák strávi s reklamou, tým väčšia šanca na vybudovanie povedomia o produktoch, ktoré ňou prezentujete.3 Pri ďalšej kampani sa preto snažte vytvoriť videoreklamu, ktorú ľudia dopozerajú do konca.

  • Vytvorte emocionálny zážitok

Smiech, prekvapenie, sarkazmus, pocity šťastia, slzy, spomienky, atď. Na výber máte hneď niekoľko možností, dôležité je, aby ste priniesli príbeh, ktorý divákov nenechá chladnými.

  • Sila audia

Vedeli ste, že 95 % reklám na YouTube je pozeraných so zapnutým zvukom? Emóciu dokážete do videa preniesť aj prostredníctvom hudby či dabingu. Ak si diváci pozrú reklamu kombinujúcu audio s videom, zváženie kúpy produktu či služby u nich stúpa až o 20 %.4

  • Analyzujte

Použite YouTube Analytics, aby ste spoznali správanie publika. Ak krivky zaznamenávajú najväčší pokles sledovanosti v určitom časovom úseku, zvážte, čo by sa dalo nabudúce zmeniť. Možnosťou je aj testovanie viacerých verzií reklamy pomocou štúdií zameraných na zvýšenie povedomia o značke.

4. Direct: Povedzte to na rovinu

  • Klik sem, klik tam

Daj like, follow, subscribe, navštív web, stiahni si aplikáciu, pozri si ďalšie video, atď. Použite v rámci videa (aspoň na záver) jasný CTA prvok, ktorým budete svoje publikum presne navigovať k vášmu cieľu.

  • Využite YouTube „fičúrky“

A že ich YouTube nemá málo. Pridať môžete info karty, obrazovky na konci videa, ktoré odkazujú divákov na ďalší obsah či interaktívne CTA prvky smerujúce publikum priamo na web, e-shop, sociálne siete a podobne. Aj tu však platí, že všetko s mierou.

 

1 Google TrueView Brand Lift data, US, Jul-Aug, 2016
2 Google Internal Data, Creative Characteristics and TrueView Performance, Global, June 2015.
3 Google TrueView Brand Lift data, U.S., May 2015.
4 Google TrueView Brand Lift studies Aug-Sept, 2016, Global.