Budovanie značky je viac, než len vymyslieť pútavé logo či ľahko zapamätateľný slogan. Skôr, než začnete riešiť dizajn, ujasnite si, čo prinášate zákazníkom a čím sa chcete odlíšiť od konkurencie.
Chcete vedieť viac? Pozrite si nasledovné tipy, vďaka ktorým vám branding prinesie očakávané ovocie.
Značka a branding – o čo vlastne ide?
O tom, čo je značka a čo presne znamená branding, majú ľudia väčšinou len hmlisté predstavy. Desiatky rokov dozadu bola značka definovaná ako názov, motto, znak, symbol alebo dizajn.
Prípadne išlo o kombináciu týchto prvkov, ktoré odlišujú jeden výrobok alebo službu od iného produktu. Vo svete marketingu je význam značky o niečo zložitejší. Dokonca by sme mohli povedať, že sa stala dôležitejšou, než kedykoľvek predtým.
Značka je vlastne asociácia, ktorú si vytvorí spotrebiteľ, keď vidí, počuje alebo myslí na názov firmy, služby či produktu.
Branding znamená proces budovania značky. Jeho úlohou je meniť všeobecné komodity na špecifické a žiadané výrobky. Vo vnímaní spotrebiteľov im pridáva hodnotu, za ktorú sú ochotní zaplatiť. Budovanie brandu si času vyžaduje čas a pochopenie potrieb persón.
Všetky marketingové rozhodnutia, ktoré sa uplatňujú na trhu, ovplyvňujú aj značku. Každý jeden prvok dizajnu, grafiky, použitých farieb, jazyka či prezentácie spoločnosti v brandingu na seba vzájomne pôsobia.
Ako na úspešný branding
Vystúpte z radu
Kopírovanie iných vás k vytúženému cieľu nepriblíži. Naopak, inšpirujte sa druhými, ale pokúste sa urobiť veci ešte lepšie. Vyjdite klientom v ústrety a ponúknite im viac – lepší prístup, lepšie služby alebo produkty.
Pridaná hodnota pomôže vytvoriť vzťah so zákazníkmi a značke pridá na hodnote. Aby ste však vedeli, čo je pre vašich klientov dôležité, venujte nejaký čas prieskumu – kto tvorí cieľovku, čo preferujú a čo pre nich môžete urobiť navyše.
Definujte identitu svojej značky
Všetko to, čo vaša značka predstavuje, čo ju tvorí, je jej identita. To, ako by mala vyzerať, si musíte určiť hneď na začiatku. Práve ona totiž bude ovplyvňovať celú stratégiu a to, kam chcete smerovať. Určite si, aká je vízia, hodnoty, čo ponúkate navyše oproti konkurencii. Predstavte si značku ako osobnosť. Ako vyzerá, ako sa správa, čo ju charakterizuje? To pomôže vytvoriť si jasnú identitu značky.
Kráčajte s dobou
Podnikateľský svet podlieha rýchlym zmenám, najmä čo sa týka používania moderných technológií. Berte nové trendy, nápady a možnosti ako výzvu posunúť sa ďalej k cieľu. Typickým príkladom je marketing na sociálnych sieťach, kde sa môžete trefnejšie zamerať na vašu cieľovku. Zároveň je to skvelá možnosť, ako posilniť značku a zvýšiť o nej povedomie.
Tvorte videá, píšte príspevky na firemný blog, vymýšľajte prezentácie, spracúvajte infografiky, skrátka čokoľvek ohľadom vašej spoločnosti alebo toho, čo zaujíma vašu cieľovú skupinu. Dajte ľuďom šancu, aby sa o vás dozvedeli a obľúbili si vašu značku.
Komunikujte s klientmi
V dnešnej dobe sa budovanie značky zakladá na silnej online komunikácii. Použiť môžete všetky dostupné platformy či komunikačné kanály. Hlavné je, aby ste im aktívne načúvali, odpovedali na ich otázky a brali do úvahy spätnú väzbu, ktorú vám poskytnú. Ukážte klientom, že vás ich názor zaujíma. Riešte ich sťažnosti, poďakujte im za pripomienky, prekvapte ich nejakou pozornosťou.
Odmenou vám budú spokojní zákazníci, ktorí sa k vám budú radi vracať a svoje dobré skúsenosti o vás a vašej značke posunú aj ďalej. Používajte pojmy a vysvetlenia, ktoré vaše zákazníci veľmi dobre poznajú a sú im blízke. Vďaka tomu si budete navzájom rozumieť.
Nesklamte ich
Ako povedal Publilius Syrus – „Kto stratí dôveru, viac stratiť nemôže.“ Sklamanie dôvery vašich zákazníkov môže byť osudová chyba, ktorá v nemalej miere ublíži vašej značke. Vždy dbajte o to, aby ste splnili, čo klientom sľúbite. Dodržujte kritériá, na ktorých ste svoju značku postavili a prehlbujte vzťah k zákazníkom tým, že budete trvať na stanovených hodnotách.
Využite silu emócií
To, čo na trhu presadilo mnohé značky, boli práve emócie. Sú stelesnením životného postoja, vyjadrením túžby po niečom alebo prejavom typu osobnosti. Dobrým príkladom je reklamný slogan na pivo „Šariš, srdcom východniar“, ktorý poukazuje na otvorenosť a priateľskú mentalitu ľudí z tohto kraja. Aj legendárne reklamné kampane Apple sú viac zamerané na prezentáciu šťastných ľudí, ktorí trávia svoj voľný čas s iPhone-om alebo s iPad-om, než aby sa snažili presvedčiť zákazníkov len pomocou kapacity pamäte alebo výdrže batérie.
Konkrétna značka by mala zákazníkovi dať niečo viac. Mala by v ňom vyvolať pocit, že sa pre ňu rozhodol z určitého dôvodu. Prípadne, že vďaka nej získal dobrý pocit alebo sa priblížil tomu, čo značka stelesňuje.
Urobte z toho, čo ponúkate, súčasť životného štýlu
Samozrejme, také niečo je možné až vtedy, keď už máte jasnú predstavu o tom, kto je vašim zákazníkom.
Vcíťte sa do pozície svojich klientov. Budovanie značky musí ísť ruka v ruke s životným postojom a emóciami vašich zákazníkov. Presvedčte sa, či spôsob, akým prezentujete svoju značku, zodpovedá životnému štýlu, aký preferujú vaši zákazníci.
Branding nespočíva len v kvalitných výrobkoch a službách. Jeho podstatnou súčasťou sú tiež jasné vízie a dôsledné uplatňovanie postojov. Budovanie hodnotného brandingu je náročný proces, ale výsledky, ktoré prináša, sú spoľahlivé a trvácne.