Všetci sme sa s tým už stretli. Chcete vytvoriť nový príspevok na blog, ale kreativita a inšpirácia majú práve dovolenku. Sedíte, upierate prázdny pohľad na monitor a hlavou sa vám preháňajú myšlienky typu: Bude to, čo napíšem, vôbec dobré? Bude to mať pozitívnu odozvu alebo ma kritika na FB znosí pod čiernu zem? Alebo ešte horšie… čo ak s tým nezaujmem vôbec nikoho?
Nápady neprichádzajú na zavolanie. Takéto myslenie vás však núti urobiť krok späť a odhodiť horko–ťažko vydolované námety do koša s označením „nepublikovateľné“. Nerobte to! Zbytočne tým potláčate vlastnú kreativitu. Presne toto je dôvod, pre ktorý tak často sedíte a uprene hľadíte do prázdneho dokumentu, vediac, že by ste mali niečo už konečne publikovať. Pritom však nie ste schopní rozhodnúť sa, čo by to malo byť. Ak chcete v tomto boji zvíťaziť a ako trofej si odniesť skvelé nápady pre firemný blog, tak sa pozrite na moje osvedčené techniky.
1. Zapisujte si nápady vtedy, keď prídu
Inšpirácia prichádza znenazdania a nikdy sa nedá predpokladať, kedy nás osvieti. Nestraťte dobré nápady, ak sa už nejaké objavili. Noste poruke kúsok papiera a pero. Alebo ako človek technologický použite na poznámky váš smartfón. Ja mám vytvorenú tabuľku (niečo podobné ako redakčný kalendár), do ktorej si zapisujem všetky nápady na zaujímavé témy hneď, ako mi prídu na um.
2. Čím viac čítate, tým lepšie
Čítanie hodnotných kníh a blogov je jedným z najlepších zdrojov inšpirácie pre nové príspevky. Najlepšie je urobiť si z toho rutinu. Ak si totiž prečítate každý deň niečo nové, váš prameň nápadov nikdy nevyschne. To ma zároveň privádza k ďalšej dobrej rade.
3. Inšpirujte sa u druhých
Kradnite. Ale len nápady! ???? Nikdy nekradnite obsah a neparazitujte na práci iných bez ich schválenia. Nebojte sa však prevziať nápad, ktorý u konkurencie fungoval. Z ich úspechu sa môžete veľa naučiť. Témy, štýl písania, použitie predstavivosti… zoznam je naozaj nekonečný. Vyberte si z toho to, čo vás zaujalo a potom vytvorte niečo jedinečné. Niečo svoje, niečo ešte lepšie.
Ak napríklad viete, že určitá téma aktuálne rezonuje medzi ľuďmi, ponúknite im v tejto oblasti niečo zaujímavé, užitočné a hlavne nové. Pokiaľ to však zabralo u iných, tak to nemusí zabrať aj vo vašom prípade. Písanie o rovnakej téme jednoducho nie je zárukou úspechu. Je to však výborná pomôcka v prípade, že chcete písať o veciach, ktoré ľudí momentálne veľmi zaujímajú.
4. Podeľte sa o svoje skúsenosti
To, čo ste sa naučili, si nenechávajte pre seba. Aj vy ste predtým boli v mnohých prípadoch na mieste svojich čitateľov. Ak teda budete rozprávať o veciach, ktorými ste si sami prešli, veľmi pravdepodobne hovoríte o veciach, ktoré zažívajú oni sami.
Vložte do tvorby príspevkov svoje vlastné skúsenosti – namiesto čerpania zo skúseností a výskumov druhých. Vaše vlastné slová vyznejú presvedčivejšie. Ľudia im skôr uveria, pretože bude zrejmé, že viete, o čom hovoríte.
5. Pozrite sa na vec z druhej stránky
Napísali ste úspešný príspevok, v ktorom popisujete desať najlepších spôsobov, ako niečo dosiahnuť? Skúste to teraz naopak. Napíšte desať najväčších chýb, aké môžete pri snahe o dosiahnutie rovnakého cieľa urobiť. Keďže prieskum ste v tomto prípade už urobili, tak s písaním nebudete mať veľké problémy.
6. Urobte si prieskum kľúčových slov
Všetkým je nám jasné, že copywriting nie je o násilnom vtesnaní kľúčových slov do článku. Jeho prvoradým cieľom je vytvárať hodnotný obsah, ktorý rieši problémy, buduje vzťahy a predáva. Napriek tomu si však myslím, že prieskum kľúčových slov má svoj význam. Je to totiž ideálny spôsob ako zistiť, aké problémy momentálne ľudí trápia a následne im ponúknuť riešenia.
7. Upravte existujúci obsah do odlišnej štruktúry
Neverte tým, čo hovoria, že téma, o ktorej ste už raz písali, je pre vás druhýkrát nepoužiteľná. Nie je to pravda. Tí, ktorí sa toho držia, robia svojim čitateľom medvediu službu. Je známe, že rôzne typy ľudí konzumujú obsah odlišným spôsobom. Tým, že každý nápad použijete jeden jediný krát a vzápätí ho zahodíte, okrádate seba i svojich čitateľov. Oberáte ich o niečo, čo môže mať pre nich obrovskú potenciálnu hodnotu. Jednoducho prevezmite kľúčový bod príspevku a použite ho v ďalších príspevkoch, ktoré budú publikované v iných médiách. Takto môžete ľahko osloviť úplne nových ľudí.
8. Povzbudzujte komentátorov
Koniec koncov, všetci píšeme pre svojich čitateľov. Prinajmenšom pre tých, ktorí by sa nimi jedného dňa mohli stať. Je skvelé, ak vás ľudia v komentároch na vašom blogu žiadajú o pomoc pri riešení svojich problémov. Posmeľte ich. Zákazníci a ich výzvy sú práve tým, čo vám môže poskytnúť tipy na rozličné nové témy. Zároveň je to vynikajúci spôsob, ako si zaistiť záujem u vysoko hodnotného publika – vašich existujúcich čitateľov.
9. Ste v koncoch? Opýtajte sa publika alebo kolegov
Znie to jednoducho, ale funguje to. Aké otázky sú najčastejšie? Čo ľudí mätie alebo z čoho sú, naopak, nadšení? Nie ste si istí odpoveďami? Tak sa na to opýtajte publika. Čo ho zaujíma? O čom by sa ľudia chceli dozvedieť viac? Zistite všetko, čo potrebujete a potom im o tom napíšte. Cenné tipy môžu priniesť aj kolegovia z online podpory či obchodného oddelenia, ktorí sú v kontakte s klientmi pravidelne.
10. Trénujte svoju tvorivosť
Tvorivosť je ako sval, ktorý potrebuje tréning. Ak ho nepoužívate pravidelne, tak pomaly ochabne. Naopak, ak si kreativitu neustále precvičujete, čoskoro uvidíte ovocie svojej námahy. Skúste vymýšľať nápady na blogové príspevky pravidelne – najlepšie denne. Zdá sa vám to priveľa? Nuž, zo začiatku to nebude ľahké. Ale už čoskoro sami zbadáte, že je to pre vás omnoho prirodzenejšie.
Niekoľko odporúčaní na záver…
Už teraz vám v hlave víria nápady na nový príspevok na blog? Výborne, táto misia teda bola úspešná. Avšak pozor, to nie je všetko. Aby ste sa vyhli prípadnému zaseknutiu, z ktorého sa nebudete vedieť pohnúť ďalej, pokračujte v čítaní.
- Založte si svoj súbor nápadov, napríklad ako Google Doc. Pridávajte doň nové príspevky každý deň. Keď budete v koncoch, tak vám prácu uľahčí.
- Sledujte, o čom píšu ostatní. Prevezmite alebo rozveďte ich myšlienky. Sú témy, ktoré sa zdajú byť nevyčerpateľné (viď bulvárne plátky).
- Nebojte sa a nehanbite sa publikovať. Kritika vás posunie vpred.
Máte aj vy nejaký osvedčený spôsob, ktorý vám pomôže, ak sa pri rozmýšľaní neviete pohnúť z miesta? Podeľte sa oň s nami v komentári pod článkom!
V prípade, že už máte tému na článok na blog vybranú a pokračujete v písaní, odporúčam prečítať aj Ako by (ne)mal vyzerať článok na blogu.