Digitálne médiá sa rýchlo stali rentabilnou cestou pre hotely, ubytovne či penzióny, ktoré chcú spoľahlivo fungovať aj v súčasnosti. Dôvod je jednoduchý. Kvôli rozmachu internetu strácajú klasické formy reklamy svoj vplyv. Digitálne nástroje vytvárajú vynikajúce príležitosti v mnohých oblastiach – výnimkou nie je ani marketing pre hotely.
Cestovný ruch bol jedným z úplne prvých odvetví priemyslu, ktoré začali využívať digitálne technológie v snahe získať nových zákazníkov. Najskôr to bolo len o zjednodušení plánovania výletov, dnes už digitálne stratégie zahŕňajú omnoho viac. Moderné zariadenia hľadajú spôsoby, ako sprevádzať zákazníka dlho predtým a dlho potom, ako si zabookuje ubytovanie, pričom s ním bez prestávky držia krok počas celej zákazníckej cesty. Pokiaľ ste manažér hotela, ktorý taktiež hľadá cesty, ako využiť všetky dostupné prostriedky na prilákanie nových hostí, tak ste tu správne.
Kľúčom k úspechu je správne naplánovaný rozpočet
Marketing pre hotely zahŕňa aj plánovanie rozpočtu, ktorý sa neustále mení a prispôsobuje. Medzi najlepšie možnosti spomedzi digitálnych kanálov, ktoré pri plánovaní môžete využiť dnes, patria:
- Sociálne siete (Facebook, Instagram, YouTube, LinkedIn)
- Lokálny marketing vo vyhľadávačoch (SEO, Google Ads)
- Stránky s recenziami a katalógy ubytovacích zariadení (sponzorovaný obsah a priestor na platformách ako je TripAdvisor)
- Publisherské siete (reklamné kampane na blogoch a magazínoch o cestovaní)
- E-mail marketing (len vlastná databáza v súlade s GDPR)
- Zľavové portály (Zľavomat, Zľavy.sme.sk, More zliav a iné)
- Rezervačné portály (Booking)
Hlavnou výzvou je väčšinou prerozdelenie rozpočtu na jednotlivé digitálne kanály tak, aby bol efekt čo najlepší. Problém nastáva, pokiaľ sa majitelia hotelov usilujú dosiahnuť úspech tým, že investujú málo do veľkého počtu kanálov, než aby starostlivo vybrali efektívne kanály a použili pritom vyšší rozpočet.
Aktualizujte online marketingovú stratégiu
Nové technológie a nové produkty stoja vždy za povšimnutie. Pri vytváraní digitálneho marketingového plánu určite nezabúdajte na na horúce trendy v online marketingu, ale taktiež ani na:
- SEO (optimalizáciu pre vyhľadávače)
- Sociálne siete
- PPC kampane s lokálnym cielením
- Zahraničnú a medzinárodnú angažovanosť
- Výkonnosť, meranie, vyhodnocovanie
- Nové akčné plány
Obsahový marketing pre hotely sa strategicky zameriava na túžby, potreby, výzvy a príležitosti, ktorým sú zákazníci postavení zoči–voči počas rozhodovania, kde si zarezervovať ubytovanie. To je to, čo vás odlišuje od konkurencie, ktorá sa sústreďuje skôr na obsadenie izieb, než na kompletné naplnenie potrieb hostí.
Úspešný marketing pre hotely vyzdvihne to, v čom ste jedineční
Ak sa váš hotel môže pochváliť krásnymi scénickými výhľadmi, uistite sa, že máte na svojej webovej stránke úžasnú fotografiu (alebo ešte lepšie video). Hotel nie je umiestnený v lokalite s dych vyrážajúcimi výhľadmi? To je úplne v poriadku. Môže sa nachádzať v srdci historickej časti mesta alebo blízkosti miestnych atrakcií.
Bez ohľadu na to, čo poskytnete svojim zákazníkom, ak to konkurenti nemajú alebo jednoducho nemôžu mať, je to skvelý spôsob, ako sa od nich odlíšiť hneď od začiatku. Aj toto je cesta, akou by sa pokrokový marketing pre hotely a penzióny mal uberať.
Urobte z personalizácie prioritu
V dobe neustále sa vyvíjajúcich technológií a dátových systémov vás už naozaj nič neospravedlňuje, aby ste nepochopili preferencie svojich klientov a nezaistili im individuálne služby.
Podľa štúdie spoločnosti Qubit sa viac než 80 % respondentov vyjadrilo, že by boli ochotní zmeniť poskytovateľa služby, ak by našli niekoho, kto by lepšie vyhovoval ich potrebám. Lojálnych voči poskytovateľovi by v takomto prípade zostalo len 16 % opýtaných. To je jasný dôkaz, že tí, ktorí nepoužívajú cielené metódy na upútanie a uspokojenie hostí, sa vystavujú väčšiemu riziku neúspechu.
Vytvorte si profily hostí
Umožnia vám odhaliť všetko, čo o hosťoch potrebujete vedieť a vy na to budete môcť vhodne zareagovať.
Dôležité sú napríklad tieto informácie:
- Preferovaná dĺžka pobytu – nezabudnite využiť možnosť ponúknuť verným zákazníkom napríklad extra noci za nižšiu cenu alebo iné výhody prostredníctvom e-mailu.
- Priemerná útrata – presvedčte hostí, aby si priplatili o trochu viac a zabezpečili si tak niektoré nadštandardné služby. Informujte o týchto možnostiach ešte pred ich príchodom.
- Bežná veľkosť skupiny – ponúknite zákazníkom zľavu za viac hostí. Väčšie príjmy môžete získať z následného jedla, nápojov a pod.
- Populárne typy izieb – zobrazte informáciu o naliehavosti vo vašom rezervačnom systéme, aby návštevníci stránky vedeli, kedy je obsadenosť jednotlivých izieb nízka.
- Výhody alebo balíky služieb, ktoré sú najčastejšie objednávané – použite tieto informácie, aby ste umožnili svojim hosťom zažiť u vás jedinečný pobyt.
- Obľúbené vybavenie, stravovacie návyky, vyhľadávané aktivity – zariaďte izbu, vytvorte voľnočasový program na mieru alebo naplňte chladničku či bar nápojmi a občerstvením, ktoré vaši hostia milujú. Aby ste získali požadované informácie, môžete využiť rezervačný systém, pri ktorom hosťom umožníte vybrať si počas rezervácie izby z viacerých možností.
Odolajte pokušeniu zverejňovať priveľa
Pravidelné príspevky na sociálnych sieťach predstavujú vhodný a konzistentný spôsob, ako si udržať pozornosť, no ani to netreba preháňať. Odpovedať na komentáre a otázky publika je úplne v poriadku, ale nové príspevky publikujte s mierou. Zaplavenie časových osí spamom ešte nikoho neoslnilo.
E-mail marketing je silný nástroj – ak sa použije správne
Čas, ktorý ľudia strávia v e-mailových schránkach narastá. Preto je dôležité, aby boli marketingové správy napísané profesionálne, so špičkovým dizajnom a obsahovali pre každého individuálneho príjemcu relevantný obsah.
Ak viete, že niektorí z vašich zákazníkov nakupujú romantické pobyty pre dvoch, neposielajte im zľavy na rodinné pobyty. A naopak. Porozumieť požiadavkám zákazníka, vedieť ich kategorizovať a segmentovať tak, aby boli použiteľné pre marketingové účely – to je základ úspechu.
E-mail marketing je stále jednou z najlepších možností pre dobrý návrat investícií v marketingu. Vedeli ste, že 2/3 užívateľov uprednostňujú, ak ich oslovíte prostredníctvom e–mailu?
Obsah je mostom k zákazníkovi, ktorý väčšina hotelov nepostaví
Zmeňte prístup v duchu hesla: vezmite alebo nechajte tak! Ponúknite návštevníkom webu nový a hodnotný obsah, napríklad turistického sprievodcu na stiahnutie zdarma alebo mu ukážte zaujímavé miesta v okolí hotela s vyznačenou mapkou ako sa k nim dostať.
Mnohí ešte vždy robia marketing pre hotely rovnakým spôsobom ako pred desiatimi alebo pätnástimi rokmi. Odvtedy sa však časy – a tiež aj ľudia zmenili. Využite túto skutočnosť vo svoj prospech, odlíšte sa od konkurencie a ponúknite ľuďom viac.
Existujú 3 hlavné metódy, ktoré prispievajú k zvýšeniu príjmov:
- Vytvorenie nedostatku – táto metóda sa považuje za najefektívnejšiu. Napríklad upozornenie, že izby sú už takmer všetky zarezervované (takto to robí aj sám Booking). Dajte však pozor, aby sa to neobrátilo proti vám. Ľahko sa totiž môže stať, že pričasté používanie spôsobí, že hostia stratia vo vás dôveru.
- Overené užívateľmi – patrí medzi vysoko užitočné marketingové taktiky. Najlepším príkladom sú pozitívne online recenzie ubytovacieho zariadenia.
- Naliehavosť – podobne, ako vytvorenie nedostatku, podnecuje k nákupu. Vyskytuje sa v prípade, že zľavy, ktoré ponúkate, sú časovo limitované.
Ukážte verným zákazníkom, že si ich vážite
Vaša práca sa odhlásením hostí z pobytu nekončí. Po niekoľkých dňoch od ich odchodu im zašlite e-mail. Pomôže im oživiť si spomienky na skvele strávený čas prostredníctvom rýchlej a jednoduchej recenzie, o ktorú ich zdvorilo požiadate. Môžete im tiež zaslať výhodnú ponuku či zľavu na nasledujúci pobyt alebo pomôcť vyriešiť prípadné sťažnosti.
Skvelým nápadom je tiež zasielanie hotelových aktualít na pravidelnej báze, prípadne vytvorenie programu pre verných zákazníkov s ponukou exkluzívnych výhod a zliav pre členov, skrátka čokoľvek, čo ukáže vašim hosťom, že si ich ceníte a zároveň zvýši povedomie o vašej značke.
Vytvoriť úspešný a fungujúci digitálny marketing pre hotely je hotová veda. Zhrnúť celé know-how do niekoľkých riadkov je jednoducho nemožné. Každý jeden kanál by si zaslúžil samostatný článok. Venujte preto dostatok času príprave stratégie, implementácii jednotlivých digitálnych nástrojov a hlavne následnému vyhodnocovaniu a sami uvidíte, že výsledky sa čoskoro dostavia.