Reklama na Facebooku je bez debaty jeden z najlepších spôsobov, ako získať návštevnosť. Zároveň je to aj úrodná pôda pre vznik najrôznejších legiend a nepodložených fám. To, odkiaľ sa berú mýty ohľadom Facebook marketingu, s určitosťou nevieme. Zato však poznáme tie úplne najznámejšie. Ktoré to sú a prečo nie sú pravdivé?
1. mýtus: “Máte málo fanúšikov? Rovno to zabaľte.”
V úplných začiatkoch bol počet fanúšikov naozaj významným ukazovateľom úspešnosti stránky, neskôr však kvôli klesajúcemu organickému dosahu prestal pre niektoré typy stránok dávať zmysel. To, či máte málo alebo veľa fanúšikov, nie je pre úspech reklamnej kampane rozhodujúce.
Vysoký počet priaznivcov stránky pridáva na dôležitosti a pozitívne vplýva na dôveryhodnosť. V konečnom dôsledku však nerozhoduje o tom, či Facebook reklama bude alebo nebude úspešná. Kvalitnú komunikáciu so skutočným prínosom pre obchod môžete na Facebooku vykonávať aj bez tisícov fanúšikov.
2. mýtus: “Fanúšikovia na príspevky nereagujú – niekde robíte chybu.”
Toľko ste sa so stránkou natrápili. Vyzerá pútavo, príspevky sú starostlivo vybrúsené a elegantne naservírované. Napriek tomu po nich ani pes neštekne. Žiadne komentáre ani lajky. Čo ste urobili zle?
V tomto prípade ide o niečo podobné ako pri počte fanúšikov. To, či niekto zareagoval na vaše príspevky, nie je jediná metrika, ktorú môžete sledovať. Takisto to nie je jediný spôsob, ako prezentovať kvalitu a úroveň vašej komunikácie. Navyše, povedzme si pravdu – čo sa týka miery zaujatia, výhradne výkonnostné stránky na Facebooku dnes už s určitosťou nepatria medzi favoritov.
3. mýtus: “Každý deň musíte pridať aspoň jeden príspevok!”
Ďalší z rodiny mýtov, ktoré sa opierajú o to, že ak chcete, aby stránka fungovala, musí byť aktívna. To znamená, že musíte prispieť každý deň aspoň jedným príspevkom. Čím viac postov pridáte, tým viac lajkov získate a tým vyšší bude obrat vášho e-shopu. Hlúposť.
Ak dokážete vypracovať plán, ktorý zahŕňa pravidelné príspevky na relevantné témy, paráda. Ale neznamená to, že musíte striktne dodržiavať dennodenný rituál pridávania informácií. Naopak, pričastá aktivita a Facebook reklama má opačný efekt. Namiesto získania pozornosti zistíte, že užívatelia príspevky neregistrujú, prípadne prestali sledovať celú stránku.
Prečítajte si náš návod: Aké sú rozmery príspevkov na Facebooku?
4. mýtus: “Reklamy na Facebooku sú príliš drahé.”
Nemá význam investovať do reklamy na Facebooku, ak na to nemáte vyhradené stovky eur mesačne. Nižší rozpočet vám neprinesie nijaký úžitok.
Toto tvrdenie je v mnohých ohľadoch nesprávne. Reklama na Facebooku je nielen efektívnym kanálom (pre tých, ktorí to robia správne), ale prináša výsledky aj s malým rozpočtom (povedzme 15 € / deň).
Samozrejme, že taký budget nezmení malú firmu na medzinárodný korporát, ale určite to môže byť dobrý začiatok na ceste k obchodnému úspechu. V prípade, že vytvoríte zaujímavý obsah, pokojne môžete vďaka Facebook marketingu osloviť aj desaťtisíce ľudí.
5. mýtus: “Na Facebook už aj tak nikto poriadne nechodí.”
Toto tvrdenie sa už vôbec nezakladá na pravde. Vo februári 2018 využívalo Facebook na Slovensku 2,5 milióna osôb, z toho je 1,3 milióna žien a 1,2 milióna mužov. Štatistiky dokonca ukazujú, že počet užívateľov Facebooku stále stúpa. Čo viac dodať?
6. mýtus: “Reklama na Facebooku je zbytočná.”
Facebook marketing nemá význam, pretože dospelí na Facebook nechodia. Sú tam len deti, ktoré chatujú s kamarátmi. A vôbec, koho by zaujali reklamné ponuky? Je to len zbytočné vyhadzovanie peňazí.
Skúsme sa na to pozrieť cez štatistiku. Z čisto demografického hľadiska sú najpočetnejšou skupinou na Facebooku ľudia v rozmedzí 25 až 34 rokov a tvoria takmer 30 % zo všetkých zaregistrovaných ľudí. To, že Facebook je virtuálne ihrisko pre deti a mládež, už dávno neplatí. Súvisí to so zmenou demografickej štruktúry, návykmi a s obsahom príspevkov.
Čím ďalej, tým viac sa Facebook stáva primárnym kanálom pre šírenie a konzumáciu informácií. Navyše, vhodne zvolená kreatíva (napríklad vtipné video) sa môže stať silným motívom na zdieľanie.
7. mýtus: “Cieľovka na Facebooku musí byť presne zameraná.”
Veľa článkov a videí hovorí o tom, ako by ste mali s laserovou presnosťou zacieliť na svoje publikum. Facebook ponúka jedinečné spôsoby, ako zacieliť na jednotlivé skupiny ľudí. Tak prečo nevyužiť tieto vedomosti a nevenovať sa len ľuďom, ktorí s najväčšou pravdepodobnosťou budú mať o vašu ponuku záujem? Dáva to zmysel. Ale bohužiaľ vás to nutne nepovedie k najlepším možným výsledkom.
Laserové zacielenie vám zaručí, že s vysokou pravdepodobnosťou oslovíte ľudí, ktorí o váš produkt či službu budú mať záujem. Pokiaľ bude nastavenie reklamy správne a kreatíva vhodná, tak plánované konverzie pravdepodobne dosiahnete. Ale naozaj to budú všetci, ktorých chcete osloviť?
Facebook neponúka len unikátne spôsoby zacielenia. Má tiež algoritmus, ktorý vám môže priniesť vynikajúce výsledky. Dovoľte mu, aby urobil to, kvôli čomu bol navrhnutý: optimalizoval svoje reklamné množiny. Laserovo presne zamerané cieľové publikum je často príliš malé na to, aby z neho algoritmus vyťažil maximum a môže mu zabrániť v hľadaní správnych ľudí.
Formuláciou širších cieľových skupín dosiahnete to, že oslovíte ľudí, ktorí nie sú bezprostredne potenciálnymi klientmi. Môžu však produkt kúpiť ako darček, odporučiť ho známemu, prípadne sa jedného dňa môžu vašimi klientmi stať.
8. mýtus: “S nudným produktom na Facebooku nemáte šancu.”
Nie každý predáva trendové oblečenie, honosné nehnuteľnosti, IT vychytávky, či luxusné dovolenky. Nazdávate sa, že váš produkt jednoducho nie je dosť atraktívny? Mýlite sa. Ak váš obchod funguje offline, nie je dôvod na to, aby nefungoval aj online. Ide len o správnu prezentáciu, s ktorou vám pomôže vhodne nastavená marketingová stratégia.
Mýtov o reklame na Facebooku existuje oveľa viac, než som dnes spomenula. Niektoré sú len dôsledkom zmien, ktoré si ľudia nestačili uvedomiť, iné vznikli nepochopením problematiky. Najlepším spôsobom, ako proti nim bojovať, je overiť si pochybné tvrdenia prostredníctvom dôveryhodných zdrojov. Jedným z takých, ktorý mne osobne veľmi pomohol, je napríklad aj český projekt modrákrev.