Niet pochýb o tom, že content marketing je v zahraničí veľmi populárny. Na chuť mu prichádzame konečne už aj u nás, no niektorí ho stále mylne vnímajú len ako blog alebo “premotivované” PR články.
Nedávno sme si vysvetlili, čo je to content marketing a teraz som sa rozhodol napísať o jeho najčastejších podobách. Zistíte, že sa s ním stretávate prakticky každý deň – aj keď o tom možno neviete.
Skôr než začneme …
Aby ste content marketing okolo seba začali lepšie vnímať a rozlišovať, tak musíte najprv vedieť čo toto slovné spojenie znamená. Učebnicových vysvetlení nájdete na internete asi toľko, koľko znakov má tento článok – stovky. My v TEXTO ho chápeme ako marketingovú metódu, pri ktorej pravidelne vytvárame a šírime užitočný obsah, za účelom zaujať a osloviť cieľovú skupinu klienta. To všetko nielen s cieľom zvýšiť návštevnosť, ale aj s ohľadom na konverzie a objednávky.
V akej podobe nájdeme content marketing najčastejšie?
1. Firemný blog a online magazín
Medzi najznámejšie podoby content marketingu jednoznačne patrí firemný blog – ako aj ten náš. ???? Je to totiž základný prostriedok ako sa podeliť o svoje myšlienky, názory a skúsenosti s publikom. Zároveň ho tak vzdelávať či oboznamovať s novinkami. Pokiaľ pôsobíte v B2B segmente, tak je tento druh marketingu pre vás nanajvýš vhodný.
Rovnako užitočné sú aj online magazíny – primárne pri B2C predaji. Hlavným rozdielom medzi blogom a magazínom je ten, že blogové príspevky sú ovplyvnené názorom a stanoviskom autora. Z blogu teda výrazne cítiť akúsi zainteresovanosť, naopak príspevky v magazínoch majú čisto informačný charakter a pôsobia skôr neutrálne.
Dôvody, prečo by ste mali mať blog / magazín:
- dokáže zvýšiť návštevnosť webov a výsledky sú dlhodobé
- slúži na posilnenie vzťahu so zákazníkmi
- buduje dôveru a brand
- zvyšuje záujem o služby a produkty
Detailnejšie som sa otázke: „Prečo budovať firemný blog?“ venoval aj v mojom staršom článku.
2. E-mail marketing
Áno, aj e-mail marketing sa dá označiť ako ďalšia podoba content marketingu. Mnohí z vás si možno mylne namýšľajú, že používať newsletter je zbytočné a zastarané. Veď predsa v dobe sociálnych sietí je e-mail mŕtvy. Opak je však pravdou – e-mail mŕtvy nikdy nebol a pravdepodobne ani nebude!
Práve pravidelné zasielanie praktických newsletterov je najlepší spôsob ako udržiavať kontakt s ľuďmi, ktorí prejavili záujem o to, čo ponúkate. Informácie o nových článkoch, produktoch, udalostiach, prebiehajúcich akciách a zľavách na e-shope, ďalej tiež užitočné rady a tipy, návody … proste čokoľvek!
Nikdy však nezanedbávajte kvalitu obsahu, funkčnosť a vzhľad e-mailu. Odlíšte sa od konkurencie a nesnažte sa cez e-mail predávať. Nechcete predsa zapadnúť prachom v preplnených e-mailových schránkach alebo stratiť odoberateľa naštvať.
3. Príspevky na sociálnych sietiach
Sociálne siete sú neoddeliteľnou súčasťou bežného života ľudí po celom svete. Napríklad taký Facebook nedávno prekonal hranicu 2 miliárd používateľov.
Založiť si firemný profil na FB je pre dnešných podnikateľov naozaj povinnosť. Na to aby bol profil úspešný a atraktívny pre nových ľudí, je potrebné zvoliť správnu stratégiu a tvoriť pravidelný, zaujímavý a hodnotný obsah. Keď tak urobíte, tak môžeme pod content marketing zaradiť aj príspevky na sociálnych sietiach.
Ak sa so správou firemných profilov na sociálnych sieťach trápite, tak mrknite aj na môj článok ako robiť úspešný social media marketing.
4. E-booky a white paper
E-booky a biele knihy taktiež patria medzi významné podoby content marketingu. Pojem biela kniha, v zahraničí známy ako white paper, predstavuje súbor dokumentov, ktoré riešia komplikovanejšie problémy. Úlohou bielej knihy je teda definovať existujúci problém (či už technologický alebo spoločenský) a ponúknuť jeho riešenie. Vzhľadom na ich odbornosť sa používa akademický jazyk.
Screenshot bielej knihy s názvom FUTURE OF EUROPE, ktorá je celkom aktuálna, nemyslíte? ????
E-book, rovnako ako biela kniha, poskytuje čitateľom riešenie problému. Je však v zrozumiteľnejšom jazyku, aby bol prístupný širokej verejnosti. Značným rozdielom je aj vizuálna stránka, e-book totiž musí zaujať čitateľov aj po grafickej stránke.
5. Video a audio obsah
Video obsah sa stáva čoraz populárnejší a nie je vylúčené, že v budúcnosti z veľkej časti nahradí ten textový. Predpokladá sa, že video obsah bude do roku 2019 tvoriť viac ako 80% celého internetového trafficu. Právom sa preto o video obsahu hovorí aj ako o budúcnosti content marketingu.
Jeho dôležitosť pochopilo množstvo zahraničných spoločností, no v našich končinách je jeho využívanie skôr raritou. Pravdepodobne kvôli vysokým nákladom na jeho tvorbu. Svoje miesto si video našlo hlavne v online spravodajstve. Azet spracováva články vo forme videí, denník SME naopak zvolil cestu rôznych podcastov. Veľmi populárny je aj vo forme recenzií, návodov, live streamov a rôznych webinárov.
6. Grafický obsah
Dokonca aj také obrázky, ilustrácie alebo rôzne infografiky môžeme označiť za atraktívnu formu content marketingu. Infografiky uľahčujú čitateľom vstrebať rôzne druhy informácií. Ich cieľom je totiž stručne a pritom výstižne podať informáciu tak, aby ste pri tom nemuseli dlho premýšľať.
Všeobecne je známe, že akékoľvek informácie, ktoré sú v grafickej podobe, dokážu ľudí viac upútať a dokonca si ich aj lepšie pamätajú. Výhodou grafického obsahu je aj to, že ho ľudia viac zdieľajú na sociálnych sietiach.
Content marketing je tu aj pre vás
Ktorý z vyššie spomínaných podôb content marketingu je pre vás ten pravý? To samozrejme závisí od cieľov, ktoré chcete vo firme dosiahnuť. Namiešajte správny obsahový mix a snažte sa držať vysokú úroveň. Zvoľte správnu platformu, použite rozumnú stratégiu a pravidelne zásobujte zákazníkov praktickým obsahom – práve o tom je content marketing!