Sociálne siete už nejaký ten čas predstavujú miesto, na ktorom milióny ľudí trávia svoj voľný čas. Masa sústredená na jednom mieste ponúka veľkú obchodnú príležitosť pre každú firmu.
Mať firemný profil na Facebooku, Twitteri alebo dokonca Instagrame je dnes už akousi samozrejmosťou. Avšak samotný profil úspech v podobe aktívnej komunity a nových zákazníkov neprináša. Je potrebné zvoliť správnu stratégiu, dodržiavať ju, pravidelne pridávať originálny obsah …
Ak patríte medzi tých, ktorí chcú zo sociálnych sieti vyžmýkať čo najviac, tak by ste si mali pozorne prečítať (neskôr aj aplikovať 🙂 ) nasledujúcich 8 rád.
1. Sharujte len obsah, ktorý zaujme
Tohto zlatého pravidla by ste sa mali držať za každých okolností. Sociálnych profilov, ktoré spamuju nástenky užívateľov nekvalitným obsahom niekoľko krát denne, sú tisíce.
Buďte iní a myslite inak. Pokúste sa fanúšikom dať to, čo sa im páči najviac, čo potrebujú alebo hľadajú v súvislosti s vašimi službami alebo produktmi.
Typickým príkladom sú články z vášho blogu s pridanou hodnotou – rôzne návody a recenzie v textovej alebo video podobe. Hlavne sa nesnažte za každú cenu predávať a nerobte podobné najčastejšie chyby v obsahovej stratégii.
2. Pomáhať a dostávať
Používatelia sociálnych sieti chcú komunikovať s firmami práve tam, kde trávia veľkú časť dňa. Zvyčajne sa zvyknú radi detailne informovať ohľadom služieb, produktov či prebiehajúcich akcií. Inokedy zas potrebujú pomoc s výberom alebo s používaním produktu ako takého.
Odpovedať každý deň na direct správy by mala byť pre vás najvyššia priorita. Internetový obchod JEJ odpovedá fanúšikom na Facebooku do niekoľkých minút!
Viem si predstaviť, že ak by potencionálny zákazník čakal na odpoveď príliš dlho, tak by sa mohol obrátiť na pomoc u konkurencie. Myslíte, že keď mu konkurent pomôže v súvislosti s jeho otázkami, tak sa vráti k vám?
Informácia o rýchlosti odozvy na FB je pre potencionálneho klienta navyše ukazovateľom toho, aký servis v rámci vašej firmy poskytujete a čo môže od vás očakávať neskôr (napríklad v prípade reklamácie).
Okrem odpisovania na správy dôkladne sledujte aj komentáre a diskusie pod každým príspevkom vašej firmy. Nezakrývajte pred problémami oči, vysvetlite klientom problém a overte si to v rámci firmy. Keď človeku pomôžete, tak vás neskôr odmení konverziou alebo dobrou referenciou u známeho.
3. Neberte všetko tak vážne
Aj keď možno vaša firma pôsobí navonok seriózne, tak občas je dobré zvoľniť a nepôsobiť príliš konzervatívne. Vaše produkty alebo služby sa určite dajú propagovať aj vtipným spôsobom.
Majorita ľudí navštevuje sociálne siete preto, aby zabila nudu a pobavila sa. Dajte fanúšikom dobrý dôvod zasmiať sa. Presne také príspevky ľudia húfne zdieľajú. Reklama sa tak môže stať ľahko virálnou a jej dosah bude omnoho väčší.
A čo viac? Ľuďom taká reklama neprekáža a ani netušia, že vás týmto spôsobom propagujú prakticky ZADARMO. 🙂 Pojať to navyše môžete tématicky ako v prípade e-shopu Topánkovo:
4. Neignorujte kritiku
Áno, kritika sa znáša naozaj veľmi ťažko. No ignorancia je asi najhoršia vec ako sa k nej postaviť. Ignorovaním nielenže nepriamo potvrdíte, čo sa o vás hovorí, ale zároveň sa v očiach potencionálnych zákazníkov stanete nedôveryhodní.
Vždy si zachovajte chladnú hlavu, nenechajte sa vyviesť z miery a nejednajte unáhlene. Na kritiku odpovedajte vždy zdvorilo, snažte sa každému kritikovi vyjsť v ústrety a poskytnúť mu ospravedlnenie alebo adekvátne riešenie jeho problému.
Pamätajte si, že zákazník má pravdu aj keď ju nemá 😀 . Veď ako sa hovorí: „Náš zákazník, náš pán!“.
5. Úplne zadarmo to nepôjde
Vybudovať aktívnu fanpage s veľkým množstvom fanúšikov a interakcií bez jediného investovaného eura? Dnes už len krásny sen. Možno niekedy pred rokom 2013 to bolo na Facebooku ešte možné, ale v súčasnosti to bez investície nepôjde.
Určite však fanúšikov nenakupujte od ľudí/firiem, ktoré vám sľubujú ich bleskové získanie. Pravdepodobne by ste zistili, že z veľkej časti ide o „mŕtve účty” z krajín tretieho sveta. V tom lepšom prípade o ľudí, ktorých vaša spoločnosť naozaj vôbec, ale vôbec nezaujíma… a to predsa nie je váš cieľ.
Investujte hlavne do vhodného promovania vašich originálnych príspevkov. Vďaka tomu sa k vám môžu dostať ľudia, ktorí o vás nikdy nepočuli a ktorých váš content zaujíma. Zvyčajne sa vám odvďačia lajkom, zdieľaním či dokonca nákupom ????. Nezabudnite na správne cielenie kampane na vaše persóny!
6. Nepredávajte za každú cenu
Cieľom každého obchodníka je predávať. Na tom samozrejme nie je nič zlé, no nerobte to okato a za každú cenu. Ľudia sú už naozaj presýtený reklamou, ktorá na nich striehne za každým rohom. Pokiaľ budete neustále prezentovať len vaše produkty alebo služby, tak si vás ľudia prestanú všímať.
Sústreďte sa viac na vytváranie kvalitného obsahu a rozvíjanie online vzťahov. Poskytujte cenné, relevantné, či zábavné informácie a až potom sa pokúste o predaj.
Dobrým spôsob je napríklad zdieľať na sociálnej sieti hodnotný článok z vášho blogu, v ktorom budete nepriamo odkazovať na vaše produkty či služby. Podobne sme to urobili aj my a na záver tejto vety umiestnime odkaz na našu službu správa sociálnych sietí. 😀
7. Sústreďte sa len na cieľovú skupinu
Ako správny marketér by ste mali vedieť kto je vaša cieľová skupina. Sú to ženy? Muži? V akom veku? Čo ich zaujíma? Aké majú problémy? Čo potrebujú? A to je len základ, ktorí by ste mali o vašej cieľovej skupine vedieť skôr ako sa do niečoho pustíte.
Prispôsobte obsah ľuďom z vašej cieľovky. Pri správe sociálnych sietí je lepšie plaviť sa po malom jazierku, než tápať v neprepádaných vodách. Nesnažte sa robiť všetko pre všetkých.
8. Prispievajte pravidelne
Zvyk je železná košeľa. Naučte sa na svoje stránky pravidelne prispievať. Fanúšikovia na sociálnych sieťach sú naozaj nároční. Pokiaľ ich nebude zásobovať kvalitným contentom dostatočne vy, tak si ich pozornosť získa konkurencia.
Samozrejme s postovaním príspevkov to nemusíte preháňať. Nájdite zlatú strednú cestu -> len taký počet príspevkov , aby ste vedeli dodržať nastolenú kvalitu a stratégiu.
Zotrvajte alebo delegujte
Správa sociálnych sietí naozaj nie je jednoduchá záležitosť. Vyžaduje si veľa času, vedomostí, kreativity a odhodlania. Pokiaľ však cítite, že vám správa sociálnych profilov prerastá cez hlavu, tak sa obráťte na profesionálov. Na Slovensku pôsobí veľa firiem, na ktoré je možné prácu so sociálnymi sieťami delegovať.