Ako farby ovplyvňujú konverzie?

Farby majú významný vplyv na postoje a emócie. Mozog je nastavený tak, aby interpretoval svet okolo nás prostredníctvom farieb. Pokiaľ ide o konverzie a webové stránky, existuje niekoľko spôsobov, ako farby ovplyvňujú interakcie užívateľov. Pozrite sa, ako túto skutočnosť využili ostatní a ako aj vy môžete urobiť niečo podobné. Vysvetlíme si, aký efekt môžu mať farby na mieru konverzie a predstavíme techniky, ktoré boli otestované na stovkách rôznych projektov.

Farby a konverzie

Všetko začína v mozgu

Nič tak neovplyvňuje ľudské emócie ako farby, dokonca ani slová či obrázky. Keď naše oči vnímajú farbu, komunikujú s oblasťou mozgu, ktorá je známa ako hypotalamus (inak tiež podlôžko). Ten posiela súbor signálov do hypofýzy, do endokrinného systému a potom do štítnej žľazy. Štítna žľaza signalizuje uvoľňovanie hormónov, ktoré spôsobujú kolísanie nálady, emócií a výsledné správanie.

Výskum z programu QuickSprout uvádza, že 90 % všetkých hodnotení produktov súvisí s farbou. Farba tvorí až 85 % dôvodu, prečo ste si zakúpili práve konkrétny tovar. To znamená len toľko – použite správne farby a máte (takmer) vyhraté.

Čo dokážu farby?

1. Farby zlepšia vzhľad webu

Podľa údajov zverejnených spoločnosťou WebpageFX, ľudia si vytvoria podvedomý názor o vašom webe do 90 sekúnd od jeho zobrazenia. Pritom niečo medzi 62 % a 92 % z tohto posúdenia je založené na samotnej farbe.

Hoci sú prvé dojmy dôležité, farby, ktoré používate, majú vplyv nielen na to, čo v ľuďoch vyvolajú pri prvom pohľade na váš web, ale aj na to, ako budú ľudia vnímať stránku po zvyšok života. Výber správnych farieb je teda rozhodnutie, ktoré musíte brať taktiež s plnou vážnosťou.

2. Farby menia vnímanie značky

Existuje dôvod, prečo najlepšie značky tak starostlivo vyberajú farebnú schému a neúnavne pracujú, aby sa uistili, že ich dizajn je konzistentný vo všetkých komunikačných kanáloch.

Farba mení spôsob, akým vnímame značky. Dokonca aj malé variácie majú vplyv na to, ako interpretujeme a rozpoznávame značku. Podľa údajov spoločnosti Kissmetrics farba zvyšuje rozlíšenie značky až o 80 %. To už niečo znamená. Napríklad farebná schéma typická pre McDonald´s, ktorá sa spája s identitou tejto značky, je červená a žltá, pre Dell je to modrá a biela, atď.

3. Farby zvyšujú počet nákupov

Zmena farieb ovplyvňuje okrem vnímania aj realitu. Použité farby dokážu zmeniť nákupné návyky zákazníka a vyvolať túžbu kupovať viac (alebo menej). Podľa Bags and Bows Online až 85 % zákazníkov cíti, že pri výbere produktu je farba primárnym faktorom.

Spomeňte si, ako ste si naposledy kupovali auto. Neovplyvnila vašu konečnú voľbu práve farba? Faktory ovplyvňujúce farbu vášho vozidla sú výrazne podobné tým, ktoré určujú, koľko položiek zákazníci pridajú do košíka v e-shope. Starostlivo zvolené farby sú jedným zo spôsobov, ako zvýšiť počet konverzií a predať viac, alebo zvýšiť mieru akejkoľvek akcie.

Prispôsobte farby cieľovej skupine

Ako farby ovplyvňujú konverzie?

1. Podľa veku

Pokiaľ ponúkate produkty pre špecifické vekové skupiny, buďte vo výbere farieb obzvlášť opatrní. Je zaujímavé sledovať, ako sa nám s vekom menia preferencie farieb. Mladšie publikum obľubuje farby s vysokým kontrastom, s jasnými odtieňmi alebo tmavšími tónmi. Primárne sú to farby modrej, žltej a červenej, ktoré majú tendenciu vyvolávať silnejšiu reakciu. Ako starneme, toto spektrum sa mení na svetlejšie tóny a pastelové odtiene.

Ak hľadáte všeobecnejšie farby pre širšie publikum, nemusíte sa obávať. Podľa výskumu, ktorý publikoval Joe Hallock, rôzne vekové skupiny zostávajú relatívne ustálené, čo sa týka najmenej obľúbených farieb. Bez ohľadu na vek, mali by ste sa vyvarovať oranžovej a hnedej. Dôkladne by ste mali zvážiť aj použitie fialovej, žltej a sivej.

2. Podľa pohlavia

Podľa výskumu zverejneného spoločnosťou Kissmetrics, je modrá obľúbenou farbou väčšiny mužov a viac ako 1/3 žien. Ak sa váš obsah odvoláva rovnako na mužov, ako aj na ženy, je dobré zostať pri modrej, zelenej alebo červenej farbe. Mohli by ste tiež použiť neutrálne farby ako sú čierna a biela.

Najviac polarizujúca farba je fialová. Uprednostňuje ju až 23 % žien a nulové percento mužov. Ak sa zameriavate na ženy, je to skvelá voľba, ale pravdepodobne tým odvrátite mužské vyhliadky (až 22 % mužov ju vôbec nemá rado).

Rovnako by ste mali vedieť aj o najmenej obľúbenej farbe oboch pohlaví. Vďaka informáciám, ktoré publikoval Help Scout, sú výsledky jasné. 2 hlavné farby, ktorým by ste sa mali vyhýbať, sú oranžová (neobľubuje ju 22 % percent mužov a 33 % žien) a hnedá (27 % mužov a 20 % žien). Žltá farba je o niečo menej riskantná (neobľúbená u 13 % mužov a žien).

Zvoľte strategicky vhodné farby a uistite sa, že používate paletu odtieňov, ktorá oslovuje vašu cieľovú skupinu. Používanie správnych farieb je kľúčom k vytváraniu vizuálne ohromujúceho obsahu.

3. Podľa nákupných návykov

Nakoniec by ste mali vychádzať z farieb, ktoré si vyberiete podľa nákupných návykov zákazníkov. Podľa údajov od Kissmetricks dokážeme prostredníctvom farieb ovplyvniť, koho chceme osloviť.

Ak si chcete získať impulzívnych kupujúcich, tak siahnite po červenej, oranžovej, čiernej a kráľovskej modrej. Zákazníci s vyšším rozpočtom zase viac osloví tmavomodrá a jej odtiene. Bledoružové a svetlomodré tóny pritiahnu pozornosť tradičných zákazníkov. Pamätajte, že farby, ktoré vyberáte, menia pohľad ľudí na vašu ponuku, preto si na ich voľbe dajte záležať.

Použite správnu farbu na správnom mieste

Ako farby ovplyvňujú konverzie?

Ak dobrá farba predáva, tak správna farba predáva ešte lepšie. Experimentujte s čistou farbou, jej farebnými odtieňmi alebo rôznymi kombináciami a pozadiami, až kým nenájdete takú, s ktorou budete spokojní. A nezabudnite – pokiaľ chcete vidieť výsledky, musíte ju používať správnym spôsobom, v správnom čase, pre správne publikum a za správnym účelom.

Veselé farby pre deti

Napríklad, ak predávate skákacie domy, tak nebudete používať na e-shope čiernu farbu. Naopak, rozhodnete sa pre veľa jasných a žiarivých farieb. Určite to bude červená, zelená a možno pár žltých kvapiek pre oživenie.

Pastelové odtiene pre ženy

Máte primárne produkty určené ženám? Nevyberajte hnedé alebo oranžové farebné tóny. Hoci ružovú mnohí považujú za typicky ženskú farbu, nie všetky ženy ju obľubujú. Radšej si zvoľte niektorú z osvedčených ženských farieb, napríklad purpurovú, fialovú, červenú a podobne, ako to na svojom webe urobila aj kozmetická spoločnosť Bourjois. Biela a čierna farba sú tu efektne doplnené o výraznú malinovú, ktorá webu dodá vzhľad príťažlivý predovšetkým pre nežnejšie pohlavie.

Modrá je dobrá, ale nie na všetko…

Aj keď je modrá úžasná farba, nikdy by sa nemala používať na nič, čo súvisí s jedlom. Kedysi sa modré taniere úspešne používali na zamedzenie toho, aby ľudia zjedli viac, čo im pomáhalo pri chudnutí. Evolučná teória totiž naznačuje, že modrá farba je spojená s jedom. Dokonca ani neexistuje veľa modrých potravín – čučoriedky a slivky sa považujú za výnimku, ktorá potvrdzuje pravidlo. Preto nikdy nepoužívajte modrú farbu, ak predávate potraviny alebo čokoľvek spojené s výživou.

Farebné schémy

Ak chcete jednoducho vytvoriť hotovú zmes perfektne namiešaných farieb, môžete to urobiť ľahko pomocou niektorého z nástrojov určených na výber farebných schém webových stránok. Azda najznámejším z nástrojov je Coolors.co. S ním môžete vytvoriť takmer nekonečný počet farebných schém. Okrem neho sú ďalšími skvelými nástrojmi aj HueSnap a Khroma.

Farby dokážu viac, než si myslíte

Ešte stále pochybujete? Mám ešte jeden dôkaz o tom, ako farby ovplyvňujú konverzie. Spoločnosť Heinz zmenila farbu fliaš svojho kečupu z červeného na zelenú. Výsledok? V priebehu prvých 7 mesiacov predala viac ako 10 miliónov fliaš, čo viedlo k zisku 23 miliónov dolárov!

Na záver odporúčam vyskúšať tieto poznatky v praxi a sledovať, ako zmeny ovplyvnia vaše konverzie.

PREČÍTAJTE SI TIEŽ
… náš mega praktický článok 22 tipov a odporúčaní pre e-shopy.