Doba e-shopová výrazne pokročila, trendy sa neustále menia, podobne ako sa menia aj očakávania zákazníkov. Niekedy však mám pocit, že jediné, čo sa nemení sú samotné e-shopy. Naozaj, veľa z nich ostane stagnovať a neprispôsobuje sa súčasným požiadavkám. Všetká česť výnimkám. Pripravil som si preto odporúčania a tipy pre e-shopy, ktoré by nemali ostať bez povšimnutia. Poďme na to …
1. Prehľadná landing page s produktom
Máte super produkt, ale detail produktu je neprehľadný a chaotický. Miera konverzie sa rapídne znižuje a vy tlačíte peniaze do reklamy celkom zbytočne. Platí to síce pre celý e-shop, no dajte si záležať predovšetkým na tom, aby landing page nebola presýtená a zároveň obsahovala všetko potrebné.
To znamená – kvalitné fotografie, predajné texty, detailný popis, zloženie/materiál, dobu dodania, recenzie i hodnotenia a jednoznačné CTA prvky. Odlíšiť sa môžete embedovaním video recenzie, ktorú vložíte do dlhého popisu. Dobrý príkladom je e-shop Powerlogy – pozrite sa napríklad na kokosový krém.
2. Hovorte, čo produkty / služby prinesú ľuďom
Hovorí sa, že nikoho nezaujíma kto ste a čo robíte. Každého návštevníka zaujímajú len jeho osobné potreby a kladie si otázku “Čo z toho budem mať ja?“. S týmto tvrdením môžeme do určitej miery súhlasiť. Odporúčame prispôsobiť svoje texty.
Nehovorte “Ponúkame vám to a hento” alebo “Poskytujeme tieto služby”. Nehovorte o sebe (s výnimkou bodu 7.), ale ku svojim klientom. Namiesto toho, aby ste hovorili, že “Ponúkame vám skvelé služby, ktoré šetria čas pri práci s Photoshopom.” povedzte “To, čo vám vo Photoshope trvá hodiny, môžete mať vďaka službe XY hotové za niekoľko minút”. Cítite ten rozdiel?
3. Praktický darček k objednávke nad XY €
Nemusíte špekulovať a vymýšľať originálne darčeky. Predávate matrace? Podarujte ľuďom vankúš. Alebo ešte lepšie a menej nákladné: vytvorte a darujte im e-book o zdravom a kvalitnom spánku. Nemusíte riešiť dodanie, objednávanie a náklady na “naskladnenie” máte iba raz – pri tvorbe e-booku. A verte nám, e-book je možné vytvoriť naozaj pre každú oblasť (aj s týmto máme skúsenosti – kontakt). Zapamätajte si, že darček k objednávke vôbec nemusí byť drahý. Praktický a užitočný darček poteší oveľa viac.
4. Podrobne spracujte “Najčastejšie otázky a odpovede” / FAQ
Ani neviete, koľko času si tým ušetríte, nech už robíte online podporu vy alebo máte na to samostatné oddelenie. Spíšte si najčastejšie otázky, napíšte najčastejšie odpovede, vytvorte im samostatnú stránku a umiestnite odkaz na viditeľné miesta (napr. pätička, na kontaktnej podstránke, v košíku). Venujete tomu jednorázovo niekoľko hodín, no stovky hodín vám to ušetrí. 🙂
Nechce sa vám? Napíšte nám, pomôžeme a vypracujeme za vás. Odbremeňte sa od všeobecných otázok a sústreďte sa na veci, ktoré sú pre vás naozaj dôležité.
5. Online chat je dnes štandardom
Toto do určitej miery súvisí s bodom vyššie. Zákaznícka podpora môže byť občas naozaj rozhodujúcim faktorom. Ľudia chcú odpoveď hneď. Ak ju im nedáte vy, ale konkurencia áno, tak u koho nakúpia?
Mať uvedený e-mail a tel. číslo nestačí. Nie každý obľubuje telefonovanie a radšej uprednostní chat. Implementujte preto online chat do e-shopu a buďte prítomný počas pracovného dňa.
V súčasnosti idú do popredia aj automatizované chatboty, čo je hudba blízkej budúcnosti.
Dobré riešenia: Olark, Tawk, LimeTalk, Smartsupp alebo Zopim.
6. Rýchlosť, rýchlosť a ešte raz rýchlosť
Nečudo, že sa v dnešnej uponáhľanej dobe tlačí na rýchlosť načítania webstránok. Google vo vyhľadávaní preferuje stránky optimalizované pre mobily. Verím, že váš e-shop už optimalizovaný pre mobilné zariadenia nejaký ten rok je. Ak nie, zavrite okamžite tento článok a do práce!
Nikto nechce a nebude čakať 10 sekúnd pozeraním sa na bielu obrazovku mobilu a čakať, kým sa web načíta. Ak má váš e-shop tento nedostatok a uvedomujete si to, tak investujte peniaze a zvýšte rýchlosť e-shopu. Použite nástroj PageSpeed Insights od Google, ktorý zanalyzuje web a navrhne vám konkrétne odporúčania rozdelené podľa priority.
7. Detailná a dobre spracovaná podstránka “O nás”
Prekvapuje ma, koľko e-shopov na toto úplne zabúda alebo to úspešne ignoruje. Pritom prostredníctvom podstránky “O nás” hovoríte zákazníkom o vašej minulosti, čo ste dosiahli, kto ste a prečo to robíte. Stránka doplnená o fotografie vás alebo vášho tímu dodá ďalšiu dávku dôveryhodnosti. Vytvorte u zákazníka dôveru a pomocou príbehu vytvorte vzťah. O nákupe nerozhoduje len cena, ale aj emócie.
Dobré príklady: Hanibal.cz, EurolineSlovakia.sk, Yellowleafhammocks.com, Moz.com
8. Získavajte kontakty na potenciálnych klientov
Ešte nedávno frčali rôzne kolesá šťastia, v ktorých si mohol zákazník vytočiť zľavu výmenou za e-mail. Osvedčenou formou je aj e-book výmenou za mail resp. iný podklad, ktorý je pre používateľa praktický. Funguje to naozaj stále. Avšak pozor na GDPR a ochranu osobných údajov. Všetko len v súlade s platnou legislatívou a žiaden mizerný spam prosím!
9. Pracujte s už existujúcimi zákazníkmi
Investujem peniaze do získania zákazníka, obslúžim ho a nechám tak… Bohužiaľ častá realita slovenských e-shopov. Pracujete s ľuďmi, ktorí u vás už nakúpili? Informujte ich o novinkách, novom videu, článkoch, tipoch a radách. Pripomeňte sa im raz za čas newslettrom a pravidelne na sociálnych sieťach.
Jednoducho čokoľvek, čo nie je vtieravé, nudné a otravné. Uvedomte si, že je pre vás finančne výhodnejšie osloviť a spracovať už existujúceho zákazníka, než osloviť človeka, ktorý o vás ešte nikdy nepočul a pretransformovať ho na zákazníka.
10. Zapájajte publikum na sociálnych sieťach
Aktívne publikum na sociálnych sieťach je dnes vzácnosťou. Pokiaľ máte s aktivitou problém, pokúste sa ľudí ich zapojiť formou súťaže na Facebooku, Instagrame alebo formou virálnych príspevkov. Dobre fungujú hlasovacie príspevky, ankety, kvízy, označovacie príspevky.
Prečítajte si aj: 8 pravidiel pre úspešný social media marketing.
11. Máte kvalitné vstupné stránky?
Viete na aké otázky/problémy chcete dať ľuďom odpovede? Ak áno a odpoveď neznie “na všetky”, potom si položte druhú zásadnú otázku. Viete, na akej stránke by mal potenciálny zákazník skončiť po kliknutí na výsledok vyhľadávania? Je táto vstupná stránka urobená tak, že s ňou bude spokojný a nájde to, čo potrebuje? Obsahuje potrebné informácie, výzvu k akcii a ďalšie nevyhnutné súčasti? Ak je odpoveď na niektorú z otázok “nie”, viete na čom pracovať.
12. Platba kartou ako “must have”
Aké spôsoby platby zákazníkom ponúkate? Nachádza sa tam aj platba kartou? Mala by sa. Slováci platia kartou čoraz viac a to nielen v kamenných predajniach, ale aj v internetových obchodoch.
Nedostupná platba kartou môže spôsobiť, že váš “takmer zákazník” odíde ku konkurencii. Platba kartou má však okrem iného aj jednu ďalšiu výhodu = klient, ktorý objednávku uhradí si ju aj 100 % prevezme. Je len veľmi malá šanca, že si to rozmyslí. Naopak, objednávky na dobierku sú náchylnejšie na neprevzatie.
13. Sledujte, čo ľudia vyhľadávajú
Predpokladám, že na e-shope už máte dostatočne viditeľné vyhľadávanie. Viete však, čo vaši návštevníci hľadajú najčastejšie? Ak nie, tak to rýchlo napravte. Tieto dáta by ste mohli zúžitkovať vo svoj prospech – viete pridať produkty, po ktorých je dopyt, zistiť, čo je najzaujímavejšie alebo získate cenné tipy na nový obsah. Zistite, ako ľudia prehľadávajú web a nastavte si vyhľadávanie na stránkach v Google Analytics.
14. Vytvorte unikátne popisy
Niektorí majitelia e-shopov prevezmú popis od distribútora a o viac sa nestarajú. Alebo ešte v horšom prípade – preložia ho cez Google Translator a plesnú do detailu produktu. Kopec chýb a zlá štylistika na dôveryhodnosti nepridá. Vezmite si príklad z top e-shopov, ktoré majú popisy skutočne prepracované. Pokiaľ máte v e-shope stovky či tisícky produktov, tak pozornosť venujte len najpredávanejším alebo tým, ktorých predaj chcete podporiť. Originálny, nápomocný a praktický popis robí zázraky.
15. Naviažte spoluprácu s influencerom
Vaša konkurencia pravdepodobne ešte influencer marketing nerobí. Naviažte spoluprácu s influencerom, ktorý rezonuje s vašou cieľovou skupinou. Nemyslím iba tých TOP 10 v počte odberateľov, ktorí sú vyšťavení veľkými značkami a bankami = malé kampane nerobia.
Podporte viacerých microinfluencerov, ktorí vám môžu za menej peňazí priniesť zaujímavé výsledky. Dôležité je vybrať správneho kandidáta, nastaviť rozumné ciele a vybrať vhodnú platformu. Influecner na Instagrame môže byť totiž pre váš e-shop lepšou voľbou ako influencer na YouTube – a naopak.
16. Venujte čas firemnému blogu
O tom, prečo budovať firemný blog sme už písali. Zopakujem len to, že vďaka blogu môžete skvelo prezentovať pozadie vašej firmy, demonštrovať svoje schopnosti, priniesť dôležité informácie, urobiť unikátne recenzie alebo rôzne zaujímavosti súvisiace s vašim podnikaním. V neposlednom rade môžete zvýšiť organickú návštevnosť a osloviť novú skupinu zákazníkov.
17. Pravdivá doba dodania
Zákazníci sú nároční a najradšej by mali nákup doma ešte v deň objednávky. Latku u nás posúva najmä Alza, ktorá doručuje už aj v sobotu alebo nedeľu. Nezabúdajte však, že zavádzať zákazníka nie je správna cesta. Vždy pravdivo uvádzajte, či máte daný tovar skladom alebo nie. Nie je nič horšie ako objednať tovar skladom a následne sa z e-mailu dozvedieť, že je nutné ho naskladniť a potrvá to 5 – 10 pracovných dní.
18. Komunikujte benefity a výhody
Čo vaši zákazníci dostanú navyše? Doprava zadarmo, darček ku každej objednávke, doručenie do 24 hodín, garancia vrátenia peňazí, zľava na ďalší nákup alebo niečo iné? Komunikujte dostatočne svoje benefity, ktorými sa odlišujete od konkurencie. Nestačí len vytvoriť stránku, kde benefity vymenujete a nikto sa tam nikdy nedostane. Benefity môžete komunikovať aj na hlavnej stránke, v pätičke, v košíku alebo v newsletteri. Ukážte pridanú hodnotu!
19. Nevyžadujte registráciu
Jasné, je super získať registrovaného zákazníka a k tomu užitočné dáta navyše. Avšak nákup zbytočne nekomplikujte a už vôbec ho nepodmieňujte registráciou. Stále sa nájdu e-shopy, v ktorých nie je možné urobiť jednorázový nákup a užívateľ musí vyplniť všetky možné údaje. Obchodník s nevyhnutnou registráciou sa celkom vážne oberá o objednávky.
20. Štruktúra URL a navigácia
Množstvo e-shopov má zlú a nelogickú štruktúru kategórií, sekcií a ich umiestnenie v rámci domény. Na štruktúru URL by sa malo myslieť ešte pred tvorbou samotného e-shopu, keďže upravovať niečo za behu už nie je úplná hračka. Lepšie však neskoro ako nikdy. Odporúčame dať si štruktúru a navigáciu doporiadku tak, aby boli vhodné pre potreby zákazníka a zároveň prijateľné pre organické vyhľadávanie.
21. Už ten produkt nemáte? Presmerujte na podobný tovar
Vyskytol sa produkt, ktorý už nikdy k dispozícii mať nebudete? Rozhodne stránku s ním neodstraňujte! Návštevníka sa oplatí presmerovať z daného produktu na iný model, podobný produkt alebo do kategórie. Používatelia sa tak vyhnú chybe 404 a môžu nakúpiť obdobný produkt. V opačnom prípade po zistení, že daný tovar nemáte a už ani mať nebudete, zatvoria okno a nakúpia u konkurencie.
22. Delegujte
Posledná rada na záver – delegujte všetko, čo vás nebaví a čomu presne nerozumiete. Nepíšem to preto, že by som si chcel prihriať polievočku a odporučiť naše služby v oblasti obsahového marketingu. To už som v niektorých odstavcoch vyššie urobil. 🙂 Ale teraz vážne…
Problémom menších e-shopov (za ktorými stojí veľmi pracovitý majiteľ, podotýkam) je, že v jednej jedinej osobe sa mieša 20 pracovných náplní. Z dlhodobého hľadiska je to neudržateľné. Ak medzi nich patríte aj vy, tak vedzte, že raz narazíte na strop svojich schopností a časových možností. Nie je hanba priznať si, že e-shop v dôsledku toho stagnuje.
Ak máte ambíciu rásť a posúvať svoje podnikanie ďalej, tak je delegovanie nevyhnutnosťou. Uvoľnite si ruky a na začiatok delegujte tie veci, ktoré vás absolútne nebavia i vyčerpávajú. Neskôr môžete pridať aj veci, ktoré vás síce ako tak bavia, ale nie ste v nich úplným expertom. Na Slovensku sú stovky šikovných študentov, externých copywriterov, marketingových špecialistov, či agentúr, ktoré vám môžu pomôcť. Vy sa venujte na 100 % tomu, čo vám ide najlepšie.
Verím, že tieto odporúčania a tipy pre e-shopy sú pre vás z väčšej časti už samozrejmosťou. Pokiaľ nie, tak sa pokúste zapracovať na tom najdôležitejšom. Stanovte si priority a zlepšite postupne služby, ktoré zákazníkom prinášate! Odvďačia sa vám s veľkou pravdepodobnosťou aj opakovaným nákupom.