Čas letí, doba sa mení. Spolu s ňou aj trendy a novinky, ktoré ovplyvňujú svet okolo nás. Neobchádzajú ani content marketing. To, čo fungovalo v minulom roku, nemusí stačiť na to, aby ste sa posunuli dopredu aj v roku 2018. Musíme sa prispôsobiť.
Práve možnosť predvídať správanie publika na základe trendov vám umožňuje prispôsobiť obsahovú stratégiu tak, aby ste nasadli na tú správnu vlnu. Tu je 8 trendov, ktoré pokladáme za dôležité a nemali by ostať bez vášho povšimnutia.
1. Reklama je aj pod posteľou
Nič nové. Dennodenne sme bombardovaní a lovení reklamou z každej strany. V online svete to je najciteľnejšie – každý rok o niečo horšie.
Prvý reklamný banner na internete vznikol už v roku 1994. Zatiaľ čo reklamu v takejto podobe by ste vtedy museli hľadať ako ihlu v kope sena, dnes to už tvrdiť nemôžeme.
(Áno, presne takto vyzeral prvý reklamný banner na internete. :D)
Zatiaľ čo v roku 1984 bol dospelý človek vystavený v priemere 2 000 reklamám denne, tak v roku 2014 to už bolo okolo 5 000. V minulom roku sa toto číslo mohlo vyšplhať až na 10 000 podľa Americkej marketingovej asociácie. Ťažko povedať nakoľko tieto čísla sedia pre náš trh. Avšak na jednom sa všetci zhodneme. Je toho už veľa a je to nesmierne otravné.
Aký priemer bude v roku 2018 si netrúfam odhadnúť. Pokiaľ chcete v boji o zákazníka uspieť pri tak veľkom počte reklám, ktorým je denne vystavovaný, tak sa musíte razantne odlíšiť. A nielen to – musíte priniesť pridanú hodnotu. Správnou cestou je preto natívna reklama spadajúca do content marketingu. Firmy na Slovensku začali v uplynulom roku venovať viac pozornosti obsahovému marketingu (a hlavne naň uvoľňovali väčšie kusy z ich rozpočtu na marketing). Tento rok očakávame ešte väčší rast.
2. Block sem, block tam …
Reklama je doslova pohroma valiaca sa na nás zo všetkých strán. Nemôžeme sa preto čudovať, že používatelia internetu sú otrávení a už nejaký ten rok siahajú po softvéroch, ktoré zabezpečujú, aby sa im reklama nezobrazovala.
Najznámejším je AdBlock. Používam ho aj ja (áno zabite ma, reklama ma živí, ale jednoducho už nemôžem strpieť tie agresívne formy reklamy). Za niekoľko mesiacov od aktivácie mi zablokoval ohromných 372 961 nežiadúcich reklám.
Nečudujem sa, že jeho popularita každým dňom narastá. Podľa AdBlock reportu z roku 2017 má v súčastnosti nainštalovaný takýto software 615 miliónov zariadení po celom svete. V roku 2018 sa toto číslo bude dramaticky zvyšovať.
Zatiaľ čo pre používateľov internetu predstavuje Adblock „spásu“, pre médiá, ktoré sa spoliehajú primárne na tieto formáty reklamy, to predstavuje poriadny problém.
Našťastie, osloviť cieľové publikum bez toho, aby vás zablokovalo, môžete práve vďaka content marketingu a natívnej reklame. Nielen vďaka tomu, že sa tento druh reklamy nedá zablokovať (zatiaľ), hlavým dôvodom je to, že dobrý obsah, s ktorým sa spotrebitelia stotožňujú, je oveľa efektívnejší ako platená propagácia.
3. Distribúcia obsahu je ešte dôležitejšia
Natáčate videá, venujete sa sociálnym sietiam, publikujete články na firemnom blogu? To už zďaleka nestačí. Práve v roku 2018 by ste mali venovať zvýšenú pozornosť distribúcii obsahu. Hovorí sa, že dobrý content si nájde svoje publikum sám, avšak nie je to úplne pravda. Občas ho musíte podstrčiť publiku aj vy sami.
Je naozaj na škodu, keď vytvoríte dobrý content a práve jeho propagáciu (platenú / neplatenú) zanedbáte. Našťastie, možností, kde môžete obsah odprezentovať je neúrekom a stále vznikajú ďalšie. V súčasnosti je však problém ten, že stále vzniká čoraz väčšie množstvo obsahu.
Stačí sa pozrieť na infografiku z roku 2014 od spoločnosti DOMO, kde je znázornené koľko obsahu sa vyprodukuje každú minútu. Za tie 3 – 4 roky sa toho veľa zmenilo, a počet aktívnych užívateľov internetu narástol, čím samozrejme narástol aj počet vytvoreného obsahu.
Pokiaľ teda chcete, aby váš obsah oslovil čo najväčšie množstvo ľudí, mali by ste v roku 2018 zapracovať na distribúcii obsahu. A to nielen preto, že Facebook v podstate zmrazil organický dosah.
4. Spolupráca s microinfluencermi
Ďalším trendom, ktorý nás v content marketingu čaká, je spolupracovanie s influencermi. Samozrejme, luxusné módne značky, poprípade kozmetický priemysel už dlhé roky praktizuje spájanie značky s významnou osobou, predovšetkým s hviezdami z Hollywoodu.
Tentoraz však nejde o spájanie značky s celebritami (ako sme boli dlhú dobu zvyknutí), bude sa jednať skôr o „obyčajných“ jednotlivcov, ktorí zaznamenali významné výsledky v sociálnych médiách – či už na Youtube, Instagrame alebo Facebooku.
Dôvod je jednoduchý. Obchodníci hľadajú najlepší spôsob, ako doručiť správu značky takým spôsobom, aby bola viac autentickejšia a nepôsobila ako reklama. Vy si napríklad vďaka tomu kúpite voňavku Nina Ricci nie preto, že ju v reklame používa Megan Fox, ale preto, že ju vychválila beauty youtuberka a instagramová maniačka Petra, ktorú denne sledujete.
Výhodou pre firmy môže byť aj to, že takáto spolupráca nemusí nutne stáť veľké peniaze a váš, už aj tak iste vyčerpaný, marketingový budget si môže vydýchnuť. Pri takejto forme spolupráce niekedy stačí ak influencerovi darujete svoje produkty a on vďaka nim môže pripraviť obsah, ktorý bude zaujímať jeho fanúšikov.
Dávajte si však pozor, aby sa vám táto spolupráca nevymkla z rúk. Niečo podobné sa stalo českému predajcovi BMW, ktorý vďaka nevýhodným podmienkam pre influencerov v spolupráci neuspel a ešte si aj uškodil. Viac si prečítate v článku na HNonline. 😀
V roku 2018 sa bude oveľa viac značiek usilovať o partnerstvo s jednotlivcami, ktorí budú ich obsah distribuovať na sociálnych sieťach. A to nielen s tými z TOP 5 – 10 v počte odberateľov, ale aj s oveľa menšími tzv. microinfluencermi
5. Video obsah je tu už naveky
Video sa jednoducho stalo neoddeliteľnou súčasťou content marketingu a vy bez neho nebudete schopný uspieť. Facebook a ostatné platformy v platených aj organických vyhľadávaniach preferujú práve videá, nakoľko miera angažovanosti video obsahu je oveľa vyššia.
V súčastnosti 55 % používateľov internetu konzumuje video obsah pravidelne a do roku 2020 má video predstavovať 80 % internetu. Zaradenie takéhoto obsahu do vašej marketingovej stratégie sa môže javiť ako naozaj veľký problém – hlavne z finančného hľadiska. Začať však môžete aj v malom a nemusíte naň vyčleniť celý rozpočet.
6. Lepšia stratégia
Chrlíte jeden článok za druhým a očakávate skvelé výsledky? Bez poriadne zdokumentovanej content marketingovej stratégie to nepôjde. Inak tomu nebolo ani posledné roky, keď väčšina marketérov stratégiu prakticky vôbec nemala a namiesto toho vypúšťali content viac menej náhodne.
V poslednom období však nastáva prelomové obdobie a väčšina marketérov si uvedomuje potrebu obsahovej stratégie. Podľa prieskumu CMI z roku 2017 má len 37 % spoločností (B2B) zdokumentovanú content marketingovú stratégiu. Ďalších 41 % má stratégiu tiež, no nie zdokumentovanú. Zvyšných 21 % ju nemá vôbec, poprípade ju v najbližších mesiacoch plánuje vypracovať.
Vytváranie pravidelného, užitočného obsahu s ktorým bude okolie integrovať si vyžaduje stratégiu – zdokumentovanú. Čo sa snažíte dosiahnuť? Koho sa snažíte osloviť? Čo chcete, aby cieľové publikum robilo? Akú akciu majú vykonať? Toto je len pár otázok, ktoré vo svojej obsahovej stratégii potrebujete zdokumentovať.
Dá sa preto očakávať, že v roku 2018 väčšina firiem bude pracovať na zdokumentovaní obsahových stratégií a nebude content hádzať von len tak, od buka.
7. Vyhľadávanie hlasom je na vzostupe
Hromadné vyhľadávanie za pomoci hlasu je ďalšia veľká vec, ktorá nás v najbližších rokoch čaká. Ujo Google hovorí, že minimálne 20 % vyhľadávaní je urobených hlasom. Dokonca v roku 2020 bude údajne až 50 % spotrebiteľov používať technológiu ovládanú hlasom. To je už o 2 roky!
Aj keď je pravda, že takáto forma vyhľadávania bude viac menej vynikať v zahraničí (anglicky hovoriace štáty), neznamená to, že by ste sa na tento trend nemali pripraviť.
Ešte pred pár rokmi ľudia na Google vyhľadávali primárne za pomoci kľúčových slov, dnes už sú bežné long tailové frázy, poprípade pri vyhľadávaní hlasom sú to celé otázky. Pokiaľ teda chcete, aby bola vaša značka viditeľná, uistite sa, že obsah, ktorý tvoríte odpovedá na otázky, ktoré sa pýtajú vaši potencionálni zákazníci.
Práve poskytovanie rýchlych a relevantných odpovedí je základom k úspechu (nielen hlasového vyhľadávania). Štrukturujte obsah tak, aby Google rozpoznal a pochopil význam textu (on-page SEO).
8. Virtuálna realita a rozšírená realita – hudba budúcnosti je tu
Predstava, že budete kozmonaut, letieť vesmírom a objavovať planéty sa stala konečne realitou – aj keď len virtuálnou. Virtuálna realita tu nie je len pre „gejmerov“ a naozaj predstavuje nové príležitosti ako pre obsahový marketing, tak aj pre angažovanosť zákazníkov.
O tom, že virtuálna realita nie je len trend a že tu s nami bude naozaj dlho, svedčí radikálny nárast jej užívateľov. Zatiaľ čo v minulom roku bolo aktívnych užívateľov VR okolo 90 miliónov, v roku 2018 sa má toto číslo takmer zdvojnásobiť – hovoríme o 171 miliónoch aktívnych užívateľov. Nezaháľame ani my – už niekoľko mesiacov sa zvykneme v TEXTO odreagovať tak, že sa na chvíľu odpálime na ďalekú planétu. 🙂
S virtuálnou realitou momentálne experimentuje napríklad IKEA, ktorá vytvorila aplikáciu na uľahčenie výberu nábytku. Jednoducho vďaka rozšírenej realite / VR si budú môcť používatelia lepšie predstaviť nábytok v ich izbe skôr ako si ho zakúpia.
Virtuálnu realitu využíva na marketingové účely napríklad seriál Game of Thrones. Super je aj aplikácia od Shopfy v ktorej si môžete za pomoci VR vytvárať tričká, ktoré si následne môžete nechať reálne zaslať domov, poprípade ich predávať online.
Čo si myslíte o týchto trendoch vy? Existujú aj iné, ktoré som nespomenul a myslíte, že ovplyvnia contnet marketing v najbližšom roku? Dajte mi vedieť do komentárov! 🙂
1 comment
Revolúcia v online marketingu je už aj na Slovensku -Tech.sk
8. marca 2018 at 10:10[…] Stratégia sa samozrejme bude líšiť podľa zamerania vašej firmy aj veľkosti marketingového rozpočtu. Stále väčšej popularite sa teší video formát. Vďaka videám môžete odovzdať užívateľom veľa informácií veľmi nenáročnú formou. Pre segmenty, ktorých publikum je v online svete veľmi aktívne, môže byť vhodné čoraz populárnejšie živé vysielania. Živé vysielanie radíme aj medzi horúce trendy v online marketingu pre rok 2018. […]
Comments are closed.