Content marketing je beh na dlhú trať. Vytvorenie persón, stratégie a redakčného kalendára, následne príprava materiálov, písanie a samotná publikácia textu. Nehovoriac o výsledkoch, ktoré sa dostavujú až po niekoľkých mesiacoch. Alebo vôbec – keď opakujete banálne chyby.
Veľa marketérov nevedomky používa praktiky, ktoré sú nesprávnou odbočkou na ceste za úspešným obsahovým marketingom. Tieto zlozvyky vás v konečnom dôsledku stoja peniaze a “konzumentom obsahu” poriadne brnkajú na nervy. Práve preto si v dnešnom článku predstavíme 4 chyby, ktoré vám môžu pri tvorbe obsahu uškodiť.
1. Kvantita NEROVNÁ sa kvalita
A výnimkou nie je ani písanie článkov. Mnoho firiem si naivne myslí, že keď bude chrliť jeden text za druhým, tak ľahko predbehnú svoju konkurenciu. Opak je však pravdou. Neprimerané množstvo článkov s obrovským počtom kľúčových slov dnes nie je kľúčom k úspechu.
Aktualizácie vyhľadávacích algoritmov Panda a Penguin vám určite niečo hovoria. Google nám už dlho naznačuje, že pravidelná kvalita výrazne prebíja kvantitu.
Copywriterovi trvá napísanie jedného kvalitného článku aj niekoľko hodín. Zhromaždenie a príprava materiálov, naštudovanie problematiky, napísanie článku, publikácia… a to nerátam grafické úpravy fotografií alebo vytvorenie kreatívy grafikom na mieru!
Očakávať od copywritera, že napíše za 24 hodín niekoľko NS plnohodnotných článkov je vopred prehratá bitka. Nie že by to nestihol, no kvalita článkov? Obyčajná vata. A toto klient chce? Prázdne mlátenie slamy od nevidím do nevidím? To naozaj nikoho zaujímať nebude.
2. Úplne mimo tému…
Je lákavé zísť na vedľajšiu cestičku a písať aj články na témy, ktoré sú vám blízke a sú tak troška “off topic”. Budú však zaujímavé aj pre vaše publikum?
Cieľom content marketingu je prinášať užitočný a relevantný obsah s ohľadom na budovanie vzťahu s používateľmi. Práve preto sa musíte zamerať na problémy vašich klientov, poskytnúť im užitočné informácie.
Pokiaľ témy absolútne nerezonujú s vašim publikom, tak bude interakcia mizerná. V horších prípadoch len vytvoríte väčšiu priepasť medzi vami a vašim publikom.
Tvorte len užitočný off-topic
Články mimo vašu oblasť však nemusia nutne predstavovať zlo. Skvelý príklad si môžete zobrať napríklad z poisťovne Union a jej noviniek. Firma vôbec nepridáva články o aktuálnych akciových ponukách za poistenie, ktoré nikoho nezaujímajú.
Návštevník si môže prečítať napríklad to, ako pripraviť auto pred cestou na lyžovačku alebo môže nájsť zoznam 5 najkrajších miest Indonézie. Jednoducho užitočný off topic prinášajúci kvalitné informácie. Až potom nasleduje nenásilná ponuka cestovného poistenia.
3. Haló?! Nechcete si kúpiť bambusové ponožky?
A teraz každý ruku na srdce! 🙂 Obsahový marketing nerobíte len pre dobrý pocit z toho, že chcete vašim zákazníkom pomáhať a zásobovať ich zaujímavým obsahom.
Pravým dôvodom je skôr propagácia vašej firmy, produktov alebo služieb a generovanie nových potencionálnych zákazníkov. Prostredníctvom content marketingu sa snažíte navýšiť príjmy.
Na tom samozrejme nie je nič zlé. Za svoju aktivitu, peniaze a energiu investovanú do tvorby kvalitného obsahu si to zaslúžite. No v prípade, že budete obsah tvoriť len za účelom predaja, tak vám to nebude nič platné.
Nesnažte sa za každú cenu predávať
Texty môžu pôsobiť až príliš predajne a chválenkársky. Starými praktikami sa tak začnete podobať skôr na otravných podomových predajcov s hrncami alebo na telefonistov predavajúcich tie „najkvalitnejšie“ bambusové ponožky.
Ľudia nie sú hlúpi a váš zámer ľahko prekuknú. V očiach čitateľa budete pôsobiť len ako ďalšia firma, ktorá chce z neho vyžmýkať peniaze.
Pamätajte, že hlavným cieľom je tvorba užitočného obsahu a budovanie vzťahov. Myslite v prvom rade na pridanú hodnotu. Potom nemusíte reklamu schovávať. Užívateľ, ktorému obsah poskytne cenné info, vám ju odpustí a pomoc následne oplatí nákupom. Možno nie okamžite, ale časom určite.
4. “Dámske topánky na zimu pre dámske topánky…”
Content ako taký má bezpochyby obrovský vplyv na SEO. Už dávno ale neplatí, že čím viac kľúčových slov článok obashuje, tým lepšie. Opakovanie kľúčových slov od nevidím do nevidím znižuje kvalitu článkov a pre publikum je to len ďalšia neprirodzená vata.
Tvorte obsah aj na long tail výrazy
Skúsenejší copywriteri sa pri písaní nezameriavajú len na hlavné kľúčové slovo, ale pracujú aj s long tail frázami. Napríklad namiesto kľúčového slova „dámske topánky“ pracujú s frázou „dámske topánky na šnurovanie“.
Menej vyhľadávaná fráza, no zároveň aj menej konkurenčná. V končenom dôsledku však môže internetový obchod s topánkami evidovať oveľa vyššiu mieru konverzie.
Len malá ochutnávka toho, čo nerobiť
V článku sme si opísali 4 najčastejšie chyby v obsahovej stratégii firiem. Samozrejme, pokaziť sa toho dá oveľa viac. Pokiaľ sa však budete vyhýbať aspoň týmto štyrom praktikám, tak sa posuniete výrazne vpred.
Obsahový marketing nie je jednoduchá záležitosť. Hranicu medzi tvorbou populárneho obsahu a balastu môžete prekročiť prakticky kedykoľvek. Venujte sa svojmu publiku poriadne, vážte si ho a pravidelne ho zásobujte cennými informáciami.